Få styr på din salgsstrategiog øg dit salg
Se vores guide til, hvordan du laver en salgsstrategi.
Kvantitativ indsats: Lav en plan
Det første trin i salgsstrategien handler om, hvor flittig du skal være, og hvor meget du skal sælge, for at din virksomhed kan løbe rundt økonomisk.
Lav en plan, hvor du skriver alle dine udgifter ned i konkrete beløb, så du kan danne dig et overblik over, hvor meget du skal sælge. Gør så op med dig selv, hvor høj din forventede eller ønskede indtægt skal være.
Herefter fortsætter du regnestykket, og ser på, hvor mange du skal ringe til for at lukke fx én ordre om ugen – altså, hvor mange opkald skal der til, før der er et salg baseret på din egen erfaring.
Det handler om, hvor stor din kvantitative indsats skal være, for at din virksomhed løber rundt økonomisk.
Prioritér dine kunder og forskellige produkter/services
Det andet trin i salgsstrategien handler om prioritering. Her skal du prioritere dine kunder og dine forskellige produkter eller services.
Hvis du ved, du har nogle produkter, der er lettere at sælge end andre, eller nogle potentielle kunder, du kender i forvejen, kan du prioritere efter det.
I stedet for at sige til dig selv, at du skal have x antal kunder om ugen, kan du til en start fokusere på at få en fod indenfor, der hvor du allerede har bekendtskaber eller gode kontakter.
På den måde kan du øge dine omsætning ved at gå efter de lavthængende frugter.
Kvalitativ indsats: Lav en behovsafdækning
Det tredje trin handler om at bruge tiden bedst muligt.
Start med at definere den værdi, du skaber for dine kunder. Som revisor reducerer du fx virksomheders tid brugt på bogføring, så de kan koncentrere sig om deres kerneområde.
Når du har defineret din værdi, skal du opstille en række spørgsmål, der afdækker dine potentielle kunders behov og udfordringer. Spørgsmålene stiller du i jeres indledende snak, så du kan vurdere, om de har et reelt behov for dit tilbud – og dermed bruge tiden på de kunder, der er et match for din virksomhed.
I revisor-scenariet kan du fx spørge, hvor meget tid kunden bruger på bogføring. Det vil også sætte tanker i gang hos kunden, der måske bliver opmærksom på, at de kan bruge tiden bedre, hvis de outsourcer opgaven til dig.