• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
lederne_virksom_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Dig og din forretning
      • Efterløn
      • Hjælp til inkassosager
      • Juridisk
      • Karriere
      • Kurser og arrangementer
      • Netværk
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Forsikringer
      • Erhvervsforsikring
      • Indtægtssikring
      • Privatforsikringer
    • Hjælp til inkassosager
      • Bank og pension
      • Fordele i Danske Bank
      • Lederpension til selvstændige
      • Rabatter
      • Advokathjælp hos Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Juridiske skabeloner
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Erhvervsforsikringer
      • Indtægtssikring
      • Pension
      • Privatforsikringer
      • Rabatter
      • Advokatbistand ved Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Kurser og arrangementer
    • Kurser og uddannelser
    • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Ledernetværk
    • Webinarer
    • Dine vilkår
    • Arbejdsskade
      • Stress
      • Spot stress hos dig selv
      • Stresstest
      • Work-life-balance
      • Trivselssparring
      • Barsel
      • Barselsberegner
      • Når du er gravid
      • Økonomisk kompensation
      • Regler for orlov
    • Ferie
    • Forsikringsforhold
    • Jura
    • Juridiske skabeloner
    • Sygdom
    • Virksomhedsjura
      • Aftaleindgåelse
      • Skabelon til samarbejdsaftale
      • Tjekliste til din skriftlige aftale
      • Ejeraftale
      • Skabelon til ejeraftale
    • Erstatningsansvar
    • Forretningshemmeligheder
      • Inkasso
      • Skabelon til rykkerbrev
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Lukning af virksomhed
      • Kapitalselskaber
      • Personligt ejet virksomhed
    • Omdannelse
      • Stiftelse
      • Skabelon til vedtægter og stiftelse
      • Valg af virksomhedsform
      • Enkeltmandsvirksomhed
      • Personligt ejet mindre virksomhed
      • Interessentskab
      • Aktieselskab
      • Anpartselskab
    • Virksomhedsoverdragelse
    • Personalejura
      • Ansættelsesaftaler
      • Ansættelsesformer
      • Registrér dig som arbejdsgiver
      • Sådan indgår du en konsulentaftale
      • Skabelon til konsulentaftale
      • Krav til ansættelseskontrakt
      • Skabelon til ansættelseskontrakt
      • Særlige ansættelsesformer
      • Rekruttering
      • Jobopslag
      • Jobsamtale
      • Motivation
      • Onboarding
      • Psykisk arbejdsmiljø
      • Guide til rekruttering
      • Skabelon til stillingsbeskrivelse
    • Arbejdsskade
      • Barsel
      • Graviditetsorlov
      • Løn og barselsdagpenge
      • Orlov efter fødslen
      • Ferie
      • Afhold ferie
      • Husk at varsle ferie
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Klausuler
      • Konkurrenceklausul
      • Kundeklausul
      • Løn til din medarbejder
      • Løngennemsigtighed: Få et overblik
      • Løngennemsigtighed: Det kan du forberede
      • Udbetaling af løn
      • Opsigelse
      • Skabelon til opsigelse
      • Tjekliste til opsigelse
    • Pension
      • Sygdom
      • Længere tids sygdom
      • Løn eller sygedagpenge
      • Sygefravær
      • Sygefraværssamtalen
    • Tidsregistrering
    • Forretningsudvikling
    • ESG-rapportering
      • Beredskab
      • IT-sikkerhed
      • Beredskabsplan
      • Pas på dig selv under en krise
      • Kriseledelse
      • Skab tryghed
      • Opstart og udvikling
      • Bestyrelsesarbejde
      • Forretningsplan
      • Kernefortælling
      • Kontorfællesskaber
      • Personlig gennemslagskraft
      • Det perfekte pitch
      • Sådan kommer du i gang som konsulent
      • Personlig udvikling
      • Del dine succeshistorier
      • Værdiafklaring
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om din virksomhed
    • Økonomi og salg
      • Køb og salg
      • Kend købeloven
      • Køb og levering
      • Kundens rettigheder
      • Reklamationsret
      • Skabelon: Salg og levering
      • Marketing
      • Employee advocacy
      • Kundemøder
      • Markedsføringsloven
      • Markedsføringsplan
      • Salgsstrategi
    • Rådgivning til dig og din virksomhed
      • Økonomi
      • Regnskab og bogføring
      • Finansieringsmuligheder
      • Honorar
      • Moms
      • Skatteforhold
  • Log ind
    Bliv medlem
    Som medlem af Lederne Virksom har du adgang til en pensionsordning hos PFA med de samme attraktive vilkår, som store virksomheder tilbyder deres ansatte. Samtidig er du dækket af en række vigtige forsikringer, der sikrer både dig og dine nærmeste, hvis livet tager en uventet drejning.
    Læs mere
  • Lederne Virksom
  • Forretningsudvikling
  • Opstart og udvikling
  • Forretningsplan

Hent skabelon

  • Skabelon til forretningsplan
    Format: docx

lederne_virksom_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • Om Lederne Virksom
  • Om Lederne Virksom
  • Nyheder
  • Karriere i Lederne
  •  
  • En del af Lederne Virksom
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Kompetencecenter
  • Lederstof.dk
  • Bliv medlem
  • Lederne Virksom – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • COOKIEPOLITIKPRIVATLIVSPOLITIK

Få styr på dinforretningsplan

En forretningsplan er et vigtigt værktøj i din virksomhed, både i opstarten og senere hen. Få gode råd til hvordan du kan gribe arbejdet med planen an.

En stærk forretningsplan bygger på nogle få, centrale punkter. Når du beskriver din forretningsidé, målgruppe og dine vigtigste produkter eller ydelser præcist, får du et godt beslutningsgrundlag og en bedre chance for at lykkes som selvstændig.

Planen giver dig overblik, retning og er et arbejdsredskab, du kan vende tilbage til, når din virksomhed udvikler sig.

Virksomhedsbeskrivelse

Beskriv virksomhedens grundlag og retning.

  • Mission: Hvad er formålet med din virksomhed – og hvilken forskel vil du gøre for kunderne?
  • Vision: Hvad er dit langsigtede drømmescenarie for virksomheden?
  • Værdier: Hvilke principper og etiske standarder vil du følge? Hvordan vil de værdier guide din virksomheds beslutninger og handlinger?
  • Historie: Hvordan blev din virksomhed grundlagt? Hvilke milepæle har du nået indtil nu?
  • Kernekompetencer: Hvad er dine styrker og ekspertiseområder? Hvordan kan de kompetencer hjælpe dig med at opnå succes?

Lav en plan inden du booker sparring

Vi opfordrer dig til at sende en forretningsplan for din virksomhed, inden du booker en rådgivningssamtale hos os. Også selvom der er punkter, du er i tvivl om, vil et udkast til en plan give et langt bedre udgangspunkt for en effektiv rådgivning, bl.a. fordi vi bliver klogere på dine produkter eller ydelser, dine målsætninger, og de muligheder og risici, du skal navigere i.

Brug gerne vores skabelon – du kan downloade den i boksen længere nede på siden eller her:

Skabelon til forretningsplan

Markedsanalyse

Din markedsanalyse viser, hvor du står – og hvor du kan vokse.

  • Målgruppe: Hvem er målgruppen for virksomhedens løsninger? Du kan fx opdele kunderne geografisk eller efter konkrete markeder. Det kan også være efter karakteristika som alder, køn, holdninger eller interesser.
  • Konkurrenter: Hvem er dine største konkurrenter? Hvordan adskiller du dig fra dem? Er der et hul i markedet, du kan udnytte?
  • Branchetrends: Hvilke aktuelle trends påvirker din branche? Hvordan kan du tilpasse dig de trends?
  • Muligheder og trusler: Hvilke eksterne faktorer kan påvirke din virksomhed positivt eller negativt?

Brug Ledernes LinkedIn-guide

Organisation og ledelse

Beskriv roller, nøglepersoner og kompetencer.

  • Organisatorisk struktur: Hvordan er din virksomhed organiseret? Er der forskellige afdelinger og roller?
  • Ledelsesteam: Er du alene, eller er der andre centrale ledere? Hvilke erfaringer og færdigheder har du/de?
  • Nøglekompetencer: Hvilke specifikke kompetencer er nødvendige for at drive din virksomhed?
  • Hvem sidder i en evt. bestyrelse eller advisory board?

Produkter/ydelser

Beskriv kort, hvad du tilbyder, og hvordan det skaber værdi for kunderne.

  • Beskrivelse: Hvad tilbyder du? Hvordan opfylder det kundernes behov? Hvor presserende er kundernes problem? Er produktet/ydelsen nice to have eller need to have?
  • Unikke egenskaber: Hvad gør dine produkter eller ydelser specielle? Er der dokumentation for effekt og funktion?
  • Udviklingsplan: Hvordan vil du forbedre og udvikle det, du tilbyder kunderne?

Marketing og salg

Din salgsstrategi handler om at blive valgt – og husket.

  • Marketingstrategi: Hvordan vil du promovere din virksomhed?
  • Salgskanaler: Undersøg hvilke kanaler dine potentielle kunder bruger. Herefter kan du arbejde fokuseret på at fange deres opmærksomhed.
  • Kundeloyalitet: Hvordan vil du sikre, at kunderne vender tilbage? Har du nuværende kunder, og hvem er de? Tænk over, hvilke kontaktpunkter du har med kunderne, hvad de forventer i hvert kontaktpunkt, og dernæst hvad det kræver af dig og din leverance.
  • Prissætning: Hvordan vil du fastsætte priserne på produkterne/ydelserne?

Se hvordan du laver en markedsføringsplan

Finansiel plan

Her samler du tallene bag dine idéer.

  • Budget: Hvad er dine forventede indtægter og udgifter?
  • Prognoser: Hvordan ser din økonomiske fremtid ud?
  • Finansieringsbehov: Hvordan vil du skaffe kapital til virksomheden? Hvor meget er der brug for, hvis virksomheden skal nå sine mål? Har du investorer, og hvordan er ejerandelene fordelt? Hvordan skal pengene bruges og hvornår? Hvor meget har du selv investeret i virksomheden?

Risikovurdering

Ingen plan uden risici – men du kan forberede dig.

  • Identifikation af risici: Hvad kan gå galt? Har du fx en pipeline af kunder, eller risikerer du at blive afhængig af én stor kunde? Husk også faktorer du ikke kan påvirke.
  • Worst case scenario: Hvad er det værste, der kan ske, hvis alle faktorer går i en negativ retning?
  • Sandsynlighed: Hvis muligt så beregn/beskriv sandsynligheden for de forskellige situationer, hvor virksomheden bliver ramt af modgang.

Handlingsplan

Gør planen operationel – det skal være nemt at følge op.

  • Kortsigtede mål: Hvad vil du opnå inden for det næste år?
  • Langsigtede mål: Hvad er dine mål for de næste 3-5 år?
  • Mål for succes: Hvordan vil du måle, om du har nået dine mål?
  • Tilpasningsstrategi: Hvordan vil du reagere på ændringer i markedet? I svære perioder, kan du fx vælge at fokusere på en bestemt del af din forretning eller sørge for at have en økonomisk buffer at trække på.

Har du brug for sparring?

Har du lavet en forretningsplan, du ønsker sparring på? Vores ledelsesrådgiver gennemgår din forretningsplan og giver dig feedback, du kan arbejde videre med.
Se dine medlemsfordele

Kom godt videre

En kvinde sidder med en bærbar på skødet

Lav en stærk kernefortælling

En kernefortælling er din virksomheds DNA, der adskiller den fra konkurrenterne. Se vores guide til at lave en kernefortælling.

Mand på arbejde i bageri

Salgsstrategi

Som selvstændig skal du lære at sælge dit produkt eller din service. Vi har lavet en kort guide, som du kan bruge, hvis du vil booste dit salg.

Salgsstrategi
Kvinde med gul vest smiler ved siden af lastbil

Få styr på din markedsføringsplan

En markedsføringsplan hjælper dig med at skabe opmærksomhed omkring din virksomhed og letter dit salgsarbejde. Se, hvordan du gør her.

Markedsføringsplan

Spørgsmål og svar om forretningsplaner

En forretningsplan indeholder bl.a. oplysninger om virksomhedens målgruppe, finansiering og produkter eller ydelser.

Lederne Virksom tilbyder en skabelon, du kan bruge som udgangspunkt for din forretningsplan.

Hent skabelon

Det kommer an på formålet. Er den til egen brug, kan den være på nogle få sider, mens en plan, der skal overbevise banker eller investorer, ofte vil være 20-40 sider eller mere.

En forretningsplan er et vigtigt styringsværktøj for alt fra kommunikation og markedsføring til krisehåndtering.