Lav en forretninsplanså du får succes med din virksomhed

Har du en god idé, du gerne vil sælge? En veludført forretningsplan sikrer, at du kommer godt fra start, når du starter en virksomhed.

Inden du etablerer en virksomhed, skal du have fundamentet på plads. Du skal blandt andet undersøge, hvad det er, din idé er løsningen på, hvem du henvender dig til, og hvordan du gør det.

Her gennemgår vi de punkter, du skal have styr på, når du springer ud som selvstændig.

Find ud af, hvilket problem du løser

For at blive helt skarp på, hvad du sælger, og hvordan det kan hjælpe andre, skal du sætte dig i kundens sted og vurdere, hvad det er, de har brug for.

Undersøg, hvad det er for en udfordring, dine potentielle kunder står overfor, og hvordan du hjælper dem bedst muligt med at løse den.

Det problem, kunden skal have løst, er det, du som minimum skal levere.

Disse tanker kan hjælpe dig til at beskrive din ydelse på en måde, der rammer kundens behov.

Undersøg, hvem dine kunder er

Det er vigtigt, at du definerer din(e) ideelle kundetype(r). Det vil sige den eller de kunder, der har behov for dine ydelser.

Du kan opdele kunderne på flere måder. Det kan være geografisk eller efter konkrete markeder. Det kan også være efter karakteristika som alder, køn, holdninger eller interesser.

Kunsten er at have et passende marked og at kunne nå det med dine ydelser.

Undersøg, hvem dine konkurrenter er

Et indblik i dine konkurrenter er vigtigt, når du starter ny virksomhed. Undersøg, hvem dine konkurrenter er, hvad de gør, og hvad de ikke gør.

Når du laver en konkurrentanalyse på den måde, finder du ud af, hvordan du skiller dig ud, og hvilke huller der er i markedet – som du så kan udfylde med din ydelse.

Har du brug for sparring?

Har du lavet en forretningsplan, du ønsker sparring på? Vores ledelsesrådgiver gennemgår din forretningsplan og giver dig feedback, du kan arbejde videre med.

Bestem, hvilke salgs- og marketingskanaler du vil bruge

Dine kunder kan nås gennem mange forskellige kanaler. Det kan fx være gennem LinkedIn, foredrag, netværk, annoncering m.m.

For at du kan bestemme, hvilke salgs- og markedsføringskanaler du skal bruge, skal du undersøge, hvor dine potentielle kunder befinder sig, og hvilke kanaler de bruger. Herefter kan du arbejde fokuseret på at fange deres opmærksomhed.

Se, hvordan du laver en markedsføringsplan

Brug Virksoms LinkedIn-guide

Tænk over, hvordan du skaber gode kunderelationer

Kunderelationer er afgørende for at skabe salg og få kunderne til at købe igen.

Tænk over, hvilke kontaktpunkter du har med kunderne. Hvornår har du direkte kontakt med kunden, enten skriftligt, mundtligt eller via video?

Tænk så over, hvad det er kunderne forventer i hvert kontaktpunkt, og dernæst hvad det kræver af dig og din leverance. På den måde kan du skabe positive oplevelser for kunden i mødet med dig og dermed øge chancen for salg.

Forbered dig på træge perioder

I alle brancher vil der være perioder, hvor det er sværere at sælge end normalt. Det kan fx være perioder som sommerferie, jul eller lignende. Disse perioder varer længere, end man tror.

Det er derfor en god idé at tænke over, hvad du gør i sådanne perioder. Det kan fx være, at du fokuserer på en bestemt del af din forretning fremfor en anden, eller at du sørger for at have en økonomisk buffer, du kan trække på, hvis det bliver nødvendigt.

Kom godt videre

En kvinde sidder med en bærbar på skødet

Lav en stærk kernefortælling

En kernefortælling er din virksomheds DNA, der adskiller dig fra dine konkurrenter. Se vores guide til at lave en kernefortælling.

Mand på arbejde i bageri

Salgsstrategi

Som selvstændig skal du lære at sælge dit produkt eller din service. Vi har lavet en kort guide, som du kan bruge, hvis du vil booste dit salg. Se den her.

Kvinde med gul vest smiler ved siden af lastbil

Få styr på din markedsføringsplan

En markedsføringsplan hjælper dig med at skabe opmærksomhed omkring din virksomhed og letter dit salgsarbejde. Se, hvordan du gør her.