Få styr på dinforretningsplan

En forretningsplan er et vigtigt værktøj i din virksomhed, både i opstarten og senere hen. Få gode råd til hvordan du kan gribe arbejdet med planen an.

En stærk forretningsplan bygger på nogle få, centrale punkter. Når du beskriver din forretningsidé, målgruppe og dine vigtigste produkter eller ydelser præcist, får du et klart grundlag for at træffe beslutninger og en bedre chance for at lykkes som selvstændig.

Planen giver dig overblik, retning og er et arbejdsredskab, du kan vende tilbage til, når din virksomhed udvikler sig.

 

Virksomhedsbeskrivelse

Beskriv virksomhedens grundlag og retning. Det giver overblik over, hvem du er, og hvor du vil hen.

  • Mission: Hvad er formålet med din virksomhed – og hvilken forskel vil du gøre for kunderne?
  • Vision: Hvad er dit langsigtede drømmescenarie for virksomheden?
  • Værdier: Hvilke principper og etiske standarder vil du følge? Hvordan vil de værdier guide din virksomheds beslutninger og handlinger?
  • Historie: Hvordan blev din virksomhed grundlagt? Hvilke milepæle har du opnået indtil nu?
  • Kernekompetencer: Hvad er dine styrker og ekspertiseområder? Hvordan kan de kompetencer hjælpe dig med at opnå succes?

Lav en plan inden du booker sparring

Vi opfordrer dig til at sende en forretningsplan for din virksomhed, inden du booker en rådgivningssamtale hos os. Også selvom der er punkter, du er i tvivl om, vil et udkast til en plan give et langt bedre udgangspunkt for en effektiv rådgivning, bl.a. fordi vi bliver klogere på dine produkter eller ydelser, dine målsætninger, og de muligheder og risici, du skal navigere i.

Brug gerne vores skabelon – du kan downloade den i boksen længere nede på siden eller her:

Skabelon til forretningsplan

Markedsanalyse

Din markedsanalyse viser, hvor du står – og hvor du kan vokse.

  • Målgruppe: Hvem er målgruppen for virksomhedens løsninger? Du kan fx opdele kunderne geografisk eller efter konkrete markeder. Det kan også være efter karakteristika som alder, køn, holdninger eller interesser.
  • Konkurrenter: Hvem er dine største konkurrenter? Hvordan adskiller du dig fra dem? Er der et hul i markedet, du kan udnytte?
  • Branchetrends: Hvilke aktuelle trends påvirker din branche? Hvordan kan du tilpasse dig de trends?
  • Muligheder og trusler: Hvilke eksterne faktorer kan påvirke din virksomhed positivt eller negativt?

Brug Virksoms LinkedIn-guide

Organisation og ledelse

Hvordan er virksomheden organiseret? Beskriv roller, nøglepersoner og kompetencer.

  • Organisatorisk struktur: Hvordan er din virksomhed organiseret? Er der forskellige afdelinger og roller?
  • Ledelsesteam: Er du alene, eller er der andre centrale ledere? Hvilke erfaringer og færdigheder har du/de?
  • Nøglekompetencer: Hvilke specifikke kompetencer er nødvendige for at drive din virksomhed?
  • Hvem sidder i en evt. bestyrelse eller advisory board?

Produkter/ydelser

Beskriv kort, hvad du tilbyder, og hvordan det skaber værdi for kunderne.

  • Beskrivelse: Hvad tilbyder du? Hvordan opfylder det kundernes behov? Hvor presserende er kundernes problem? Er produktet/ydelsen nice to have eller need to have?
  • Unikke egenskaber: Hvad gør dine produkter eller tjenester specielle? Er der dokumentation for effekt og funktion?
  • Udviklingsplan: Hvordan vil du forbedre og udvikle det, du tilbyder kunderne?

Marketing og salg

Din salgsstrategi handler om at blive valgt – og husket.

  • Marketingstrategi: Hvordan vil du promovere din virksomhed?
  • Salgskanaler: Undersøg hvilke kanaler dine potentielle kunder bruger. Herefter kan du arbejde fokuseret på at fange deres opmærksomhed.
  • Kundeloyalitet: Hvordan vil du sikre, at kunderne vender tilbage? Har du nuværende kunder, og hvem er de? Tænk over, hvilke kontaktpunkter du har med kunderne, og hvad de forventer i hvert kontaktpunkt, og dernæst hvad det kræver af dig og din leverance.
  • Prissætning: Hvordan vil du fastsætte priserne på produkterne/ydelserne?

Se hvordan du laver en markedsføringsplan

Finansiel plan

Her samler du tallene bag dine idéer.

  • Budget: Hvad er dine forventede indtægter og udgifter?
  • Prognoser: Hvordan ser din økonomiske fremtid ud?
  • Finansieringsbehov: Hvordan vil du skaffe kapital til din virksomhed? Hvor meget er der brug for, hvis virksomhedens mål skal opfyldes? Har du investorer, og hvordan er ejerandelene fordelt? Hvordan skal pengene bruges og hvornår? Hvor meget har du selv investeret i virksomheden?

Risikovurdering

Ingen plan uden risici – men du kan forberede dig.

  • Identifikation af risici: Hvad kan gå galt? Har du fx en pipeline af kunder, eller risikerer du at blive afhængig af én stor kunde? Husk også faktorer du ikke kan påvirke.
  • Worst case scenario: Hvad er det værste, der kan ske, hvis alle faktorer går i en negativ retning?
  • Sandsynlighed: Hvis muligt så beregn/beskriv sandsynlighederne for de forskellige forløb, hvor virksomheden bliver ramt af modgang.

Handlingsplan

Gør planen operationel – det skal være nemt at følge op.

  • Kortsigtede mål: Hvad vil du opnå inden for det næste år?
  • Langsigtede mål: Hvad er dine mål for de næste 3-5 år?
  • Mål for succes: Hvordan vil du måle, om du har nået dine mål?
  • Tilpasningsstrategi: Hvordan vil du reagere på ændringer i markedet? I svære perioder, kan du fx vælge at fokusere på en bestemt del af din forretning eller sørge for at have en økonomisk buffer at trække på.

Har du brug for sparring?

Har du lavet en forretningsplan, du ønsker sparring på? Vores ledelsesrådgiver gennemgår din forretningsplan og giver dig feedback, du kan arbejde videre med.

Kom godt videre

En kvinde sidder med en bærbar på skødet

Lav en stærk kernefortælling

En kernefortælling er din virksomheds DNA, der adskiller dig fra dine konkurrenter. Se vores guide til at lave en kernefortælling.

Mand på arbejde i bageri

Salgsstrategi

Som selvstændig skal du lære at sælge dit produkt eller din service. Vi har lavet en kort guide, som du kan bruge, hvis du vil booste dit salg. Se den her.

Salgsstrategi
Kvinde med gul vest smiler ved siden af lastbil

Få styr på din markedsføringsplan

En markedsføringsplan hjælper dig med at skabe opmærksomhed omkring din virksomhed og letter dit salgsarbejde. Se, hvordan du gør her.

Markedsføringsplan

Spørgsmål og svar om forretningsplaner