Employee advocacy skaber værdifor både virksomhed og medarbejdere

Employee advocacy (EA) handler om at gøre dine ansatte til ambassadører for din virksomhed på sociale medier. Vi giver dig her en guide med ni trin til at lykkes.

Guide til employee advocacy

1

Vær klar på at gå forrest

Hvis du vil starte et EA-projekt, skal du som virksomhedsejer potentielt være klar til at gå forrest som social ambassadør.

Det betyder, at du skal starte med selv at dele ud af dit arbejde og din viden på sociale medier.

2

Skab et overblik over digitale vaner

Få overblik over, hvordan dine medarbejdere bruger sociale medier. Brug et anonymt spørgeskema, hvor du kan blive klogere på, hvilke platforme medarbejderne bruger, og om de allerede omtaler deres arbejde online.

3

Sæt dine mål

Det er essentielt at have defineret et eller flere klare mål – og en plan for, hvordan målet nås. Det kan være mål om at skabe opmærksomhed om dit brand, rekruttere dygtige medarbejdere eller pleje og udbygge dit kundenetværk.

4

Vælg de rigtige sociale medier

Sociale medier er meget forskellige og skal vælges med omhu på baggrund af virksomhedens mål og medarbejdernes ønsker.

Instagram og LinkedIn er ofte oplagt til branding – alt efter din målgruppe. Og LinkedIn er for mange virksomheder et godt valg til at pleje kundekontakt og rekruttere nye medarbejdere. Facebook er derimod et socialt medie, der af mange opfattes som privat område.

5

Start med dem, der vil være firstmovers

Begynd i det små og vent med at introducere EA for alle i virksomheden, før det er testet af.

Start med de medarbejdere og professioner, der passer bedst til jeres målsætning, og med dem, der nyder at være firstmovers på sociale medier.

6

Afhold et lynkursus

Sæt gang i et lynkursus i sociale medier for den udvalgte gruppe. Her skal du fremlægge en klar plan for, hvordan medarbejderne bliver de bedste sociale ambassadører. Der er også en god ide at give tips til optimering af profiler og rette indstillinger.

7

Lav guidelines

Selvom målet er at få dine medarbejdere til at poste spontane og personlige indskydelser om arbejdsdagen, skal udgangspunktet være klare, fælles rammer i form af en kort færdselsguide.

Retningslinjerne forklarer, hvordan de kan booste virksomhedens og deres egne historier. Det kan også være en god idé at komme med retningslinjer for, hvordan medarbejderne skal forholde sig, hvis det trækker op til shitstorm.

8

Få forproduceret indhold I kan bruge

Mangel på indhold er ofte den største EA-udfordring. Lav derfor en indholdsplan, som passer til din virksomheds mål, og opbyg et lager af indhold, som I kan bruge, når der er huller mellem de aktuelle historier.

Det behøver ikke kun være historier om din virksomhed og dens produkter. Det er tværtimod en god idé, at dine medarbejdere profilerer sig som eksperter på deres felt ved at dele relevante nyheder fra hele branchen.

Husk også at billeder, videoer og personlige historier klarer sig godt på sociale medier.

9

Vær konsistent over tid

Efter en energisk start kan motivationen hurtigt dale blandt medarbejderne og tovholderne.

Sæt derfor klare mål for både antal af ugentlige posts og for, hvor langt de skal nå ud. Start med nemme og overskuelige mål. I kan altid hæve tempoet hen ad vejen.

Kom godt videre

En kvinde sidder med en bærbar på skødet

Lav en stærk kernefortælling

En kernefortælling er din virksomheds DNA, der adskiller dig fra dine konkurrenter. Se vores guide til at lave en kernefortælling.

Kvinde med gul vest smiler ved siden af lastbil

Få styr på din markedsføringsplan

En markedsføringsplan hjælper dig med at skabe opmærksomhed omkring din virksomhed og letter dit salgsarbejde. Se, hvordan du gør her.

Mand på arbejde i bageri

Salgsstrategi

Som selvstændig skal du lære at sælge dit produkt eller din service. Vi har lavet en kort guide, som du kan bruge, hvis du vil booste dit salg. Se den her.