Få styr på din markedsføringsplanog skab gode kunderelationer

Som nystartet virksomhed er det vigtigt, at du lægger en plan for din markedsføring. Det hjælper dig med at nå ud til dine kunder og gør salgsarbejdet nemmere.

Markedsføringsplanen skal sikre, at du får skabt opmærksomhed om dit produkt og kontakt til de rigtige kunder gennem de rigtige kanaler.

Det vil lette salgsarbejdet i sidste ende, hvis potentielle kunder har kendskab til din virksomhed og dit produkt.

Læs med og blive klogere på, hvad der er vigtigt at have med i din markedsføringsplan.

Sørg for, at forretningsplanen er på plads

Inden du går i gang med at planlægge din markedsføring, er det en god idé at udarbejde en forretningsplan.

En forretningsplan hjælper dig med at blive skarp på det marked og de kunder, du vil nå med din markedsføring – og forhåbentlig sælge dine ydelser til.

Sådan får du styr på din forretningsplan

Det basale i din markedsføringsplan

Har du forretningsgrundlaget på plads, kan du begynde at lægge en plan for din markedsføring.

Her er en række basale ting, din markedsføringsplan bør indeholde:

  • En afgrænsning af, hvilke markedsføringsaktiviteter, som passer bedst til det, du sælger, og de kunder du vil sælge til – fx LinkedIn-opslag, nyhedsbreve, Google Adwords (annoncering via Google), SEO (søgemaskineoptimering), deltagelse i netværksmøder mm.
  • En liste over alle aktiviteter i kronologisk rækkefølge
  • Et mål for din markedsføring, der gør dig motiveret. Det er det, du måler op mod, når du analyserer effekten af din indsats
  • En fastlagt tidsperiode for din markedsføring
  • En oversigt over dine omkostninger for hver enkelt aktivitet

Find evt. en professionel markedsføringsekspert, der kan hjælpe dig med at strukturere dine aktiviteter og eksekvere på din markedsføringsplan.

Du kan også læse mere om markedsføring og markedsføringsplan på Virksomhedsguiden. 

Markedsføring på Virksomhedsguiden


Få succes på LinkedIn

LinkedIn kan være et rigtig stærkt redskab for dig og din virksomhed til at få skabt et godt netværk og gode relationer.

Læs vores guide, der er fuld af gode eksempler og få konkrete råd, du kan bruge med det samme for at få succes på LinkedIn.

Brug vores guide til LinkedIn

Lav en konkret handlingsplan over dine aktiviteter

Det kan ofte være svært at holde styr på, hvornår og i hvilken rækkefølge de enkelte markedsføringsinitiativer skal sættes i gang.

Derfor kan det være en god idé at lave en konkret handlingsplan, der giver dig et samlet overblik over alle dine aktiviteter.

Lav evt. en plan for en periode på et år, hvor du kan samle dine planlagte aktiviteter for hvert kvartal.

Hvis du løbende opdaterer planen, kan den blive et uundværligt værktøj for dig, som du kan tage frem, hver gang du skal sætte nye initiativer i gang eller skal evaluere på allerede gennemførte aktiviteter.

Regler for salg og markedsføring

Det er vigtigt, at du sætter dig ind i de love og regler, der gælder for salg og markedsføring, når du er selvstændig.

Der er fx regler for reklamer, god markedsføringsskik, behandling af kundeoplysninger og erstatningsansvar, som du bør kende til. Det kan du alt sammen blive klogere på her på Virksoms hjemmeside.

Få styr på juraen ved salg og markedsføring

Vi sidder klartil at hjælpe dig

Har du brug for sparring?

Har du lavet en markedsføringsplan? Som medlem af Lederne Virksom hjælper vi dig med at finpudse den og giver dig gode råd med på vejen.

32 83 01 10
Mandag - Fredag
8.00-16.00

Inspiration til markedsføring i din virksomhed

Mand på arbejde i bageri

Salgsstrategi

Som selvstændig skal du lære at sælge dit produkt eller din service. Vi har lavet en kort guide, som du kan bruge, hvis du vil booste dit salg. Se den her.

Kvinde_griner_med_kaffe_article-card_576x324

Kundemøder

Som selvstændig er det vigtigt, at du kan sælge dine ydelser eller produkter. Her får du 8 gode råd til at få flere møder i kalenderen.

Kvindelig skolelærer kigger på telefon

Kom i gang med Employee Advocacy

Employee Advocacy kan skabe værdi for både din virksomhed og dine medarbejdere. Se, hvordan du kommer i gang med vores guide.