Der er forskellige regler for arbejdsskadeforsikring afhængigt af din virksomheds selskabsform, og om du har ansatte.
Der er forskellige regler for arbejdsskadeforsikring afhængigt af din virksomheds selskabsform, og om du har ansatte.
Som selvstændig er det i nogle tilfælde obligatorisk at tegne forsikringer mod arbejdsulykker og erhvervssygdomme.
Hvis din virksomhed er organiseret som et aktieselskab, anpartsselskab, iværksætterselskab eller andelsselskab, har du selv status som ansat. Dermed er det obligatorisk, at du tegner en forsikring mod arbejdsskader. Det gælder også, hvis du er den eneste ansatte i selskabet.
Hvis du driver en enkeltmandsvirksomhed, er det som udgangspunkt frivilligt, om du vil tegne en arbejdsskadeforsikring – medmindre du har ansatte.
Har du ansatte i en enkeltmandsvirksomhed, er det obligatorisk at tegne en arbejdsskadeforsikring for dine medarbejdere.
Lederne Virksom tilbyder også forsikringsprodukter, der dækker både dig selv, din familie og dine ejendele.
Som arbejdsgiver har du pligt til at sikre dine ansatte ved at tegne en arbejdsskadeforsikring hos et forsikringsselskab.
Det er også obligatorisk at være med i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES). Virksomheden bliver automatisk en del af AES, når du indbetaler ATP-bidrag for medarbejderne. Alle virksomheder skal betale et bidrag og en arbejdsskadeafgift for at være med i AES.