• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
lederne_virksom_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Dig og din forretning
      • Efterløn
      • Hjælp til inkassosager
      • Juridisk
      • Karriere
      • Kurser og arrangementer
      • Netværk
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Forsikringer
      • Erhvervsforsikring
      • Indtægtssikring
      • Privatforsikringer
    • Hjælp til inkassosager
      • Bank og pension
      • Fordele i Danske Bank
      • Lederpension til selvstændige
      • Rabatter
      • Advokathjælp hos Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Juridiske skabeloner
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Erhvervsforsikringer
      • Indtægtssikring
      • Pension
      • Privatforsikringer
      • Rabatter
      • Advokatbistand ved Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Kurser og arrangementer
    • Kurser og uddannelser
    • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Ledernetværk
    • Webinarer
    • Dine vilkår
    • Arbejdsskade
      • Stress
      • Spot stress hos dig selv
      • Stresstest
      • Work-life-balance
      • Trivselssparring
      • Barsel
      • Barselsberegner
      • Når du er gravid
      • Økonomisk kompensation
      • Regler for orlov
    • Ferie
    • Forsikringsforhold
    • Jura
    • Juridiske skabeloner
    • Sygdom
    • Virksomhedsjura
      • Aftaleindgåelse
      • Skabelon til samarbejdsaftale
      • Tjekliste til din skriftlige aftale
      • Ejeraftale
      • Skabelon til ejeraftale
    • Erstatningsansvar
    • Forretningshemmeligheder
      • Inkasso
      • Skabelon til rykkerbrev
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Lukning af virksomhed
      • Kapitalselskaber
      • Personligt ejet virksomhed
    • Omdannelse
      • Stiftelse
      • Skabelon til vedtægter og stiftelse
      • Valg af virksomhedsform
      • Enkeltmandsvirksomhed
      • Personligt ejet mindre virksomhed
      • Interessentskab
      • Aktieselskab
      • Anpartselskab
    • Virksomhedsoverdragelse
    • Personalejura
      • Ansættelsesaftaler
      • Ansættelsesformer
      • Registrér dig som arbejdsgiver
      • Sådan indgår du en konsulentaftale
      • Skabelon til konsulentaftale
      • Krav til ansættelseskontrakt
      • Skabelon til ansættelseskontrakt
      • Særlige ansættelsesformer
      • Rekruttering
      • Jobopslag
      • Jobsamtale
      • Motivation
      • Onboarding
      • Psykisk arbejdsmiljø
      • Guide til rekruttering
      • Skabelon til stillingsbeskrivelse
    • Arbejdsskade
      • Barsel
      • Graviditetsorlov
      • Løn og barselsdagpenge
      • Orlov efter fødslen
      • Ferie
      • Afhold ferie
      • Husk at varsle ferie
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Klausuler
      • Konkurrenceklausul
      • Kundeklausul
      • Løn til din medarbejder
      • Løngennemsigtighed: Få et overblik
      • Løngennemsigtighed: Det kan du forberede
      • Udbetaling af løn
      • Opsigelse
      • Skabelon til opsigelse
      • Tjekliste til opsigelse
    • Pension
      • Sygdom
      • Længere tids sygdom
      • Løn eller sygedagpenge
      • Sygefravær
      • Sygefraværssamtalen
    • Tidsregistrering
    • Forretningsudvikling
    • ESG-rapportering
      • Beredskab
      • IT-sikkerhed
      • Beredskabsplan
      • Pas på dig selv under en krise
      • Led dine medarbejdere under en krise
      • Skab tryghed
      • Opstart og udvikling
      • Bestyrelsesarbejde
      • Forretningsplan
      • Kernefortælling
      • Kontorfællesskaber
      • Personlig gennemslagskraft
      • Det perfekte pitch
      • Sådan kommer du i gang som konsulent
      • Personlig udvikling
      • Del dine succeshistorier
      • Værdiafklaring
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om din virksomhed
    • Økonomi og salg
      • Køb og salg
      • Kend købeloven
      • Køb og levering
      • Kundens rettigheder
      • Reklamationsret
      • Skabelon: Salg og levering
      • Marketing
      • Employee advocacy
      • Kundemøder
      • Markedsføringsloven
      • Markedsføringsplan
      • Salgsstrategi
    • Rådgivning til dig og din virksomhed
      • Økonomi
      • Regnskab og bogføring
      • Finansieringsmuligheder
      • Honorar
      • Moms
      • Skatteforhold
  • Log ind
    Bliv medlem
    Som medlem af Lederne Virksom har du adgang til en pensionsordning hos PFA med de samme attraktive vilkår, som store virksomheder tilbyder deres ansatte. Samtidig er du dækket af en række vigtige forsikringer, der sikrer både dig og dine nærmeste, hvis livet tager en uventet drejning.
    Læs mere
  • Lederne Virksom
  • Personalejura
  • Rekruttering
  • Psykisk arbejdsmiljø

lederne_virksom_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • Om Lederne Virksom
  • Om Lederne Virksom
  • Nyheder
  • Karriere i Lederne
  •  
  • En del af Lederne Virksom
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Kompetencecenter
  • Lederstof.dk
  • Bliv medlem
  • Lederne Virksom – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • COOKIEPOLITIKPRIVATLIVSPOLITIK

Fem gode råd ompsykisk arbejdsmiljø

Som arbejdsgiver skal du sørge for, at ingen kommer til skade eller bliver syge på grund af arbejdsmiljøet. Få fem råd til at skabe trivsel, tryghed og arbejdsglæde.

Et godt psykisk arbejdsmiljø styrker både trivsel, innovation og effektivitet. Når medarbejderne føler sig trygge og anerkendte, tør de tage initiativ, handle selvstændigt og bidrage med nye ideer.

Hvis dine medarbejdere omvendt ikke trives, mister de modet til at træffe selvstændige valg, og så ender du med at bruge din tid på at uddelegere og følge op på selv de mindste opgaver.

Men det kræver en vedvarende indsats at pleje det psykiske arbejdsmiljø.

Giv indflydelse til medarbejderne

At give medarbejderne indflydelse viser, at du som leder har tillid til dem og stoler på deres faglighed. Giv dem plads til, at de kan bringe deres faglighed og egen tilgang til opgaveløsningen i spil.

Giv dem også mulighed for at have indflydelse på rammerne for jobbet, så vidt det er muligt – fx arbejdstider og -sted, og hvem medarbejderen skal samarbejde med.

Som leder har du stadig ledelsesretten, men husk, at uddelegering og indflydelse ikke er det samme som at lægge ledelsesansvaret fra sig. Uddelegering er med til at sikre et tillidsfuldt arbejdsmiljø.

Skab balance mellem krav og ressourcer

For mange krav og for få ressourcer kan føre til stress og udbrændthed.

Afstem forventningerne løbende med den enkelte medarbejder. Måske er han eller hun blevet hurtigt færdig med en opgave og har ledig tid. Måske har medarbejderen brug for hjælp til at prioritere opgaverne, eller har måske så travlt, at der er brug for en hjælpende hånd fra en kollega.

Det handler om at finde en balance, hvor medarbejderen føler sig fagligt udfordret, men samtidig kan overskue opgaverne og løse dem i et fornuftigt tempo. For mange vil det være svært at skulle sige til sin leder, at man føler sig overbebyrdet, så sørg for at spørge ind til opgaverne.

Anerkend – konkret og oprigtigt

Anerkendelse virker bedst, når den er ærlig og præcis nok til, at medarbejderen kan lære noget af den.

Handler anerkendelsen om slutproduktet, så peg på, hvad du er særligt tilfreds med, men husk også at give anerkendelse, hvis det har været en god proces. Måske var dine medarbejdere gode til at sparre med hinanden, eller måske fungerede projektstyringen bedre end normalt.

Når du er tydelig, ved medarbejderne, hvad de skal gøre mere af. Og dermed også, hvad de skal nedtone.

Giv plads til uenighed

Uenighed er sundt. Medarbejderne skal have plads til at sige deres mening. Det fremmer både innovationen, når de tør sætte spørgsmålstegn ved produkter og arbejdsgange, og det fremmer arbejdslysten, hvis deres holdninger og input bliver taget seriøst.

Spørg ind og vær nysgerrig. Måske opdager du, at medarbejderen faktisk har en pointe. Det gælder også ved kritiske spørgsmål, der i sidste ende kan føre til, at I kan udvikle et bedre eller helt nyt produkt.

Vis, at det er okay at fejle

En nulfejlskultur dræber enhver form for innovation og handlekraft og skader samtidig motivation og arbejdsglæde.

Erkend når du selv har ramt skævt med en opgave. Fokusér på det faglige og vis, at du har lært af dine fejl. Det vil gøre det mindre sårbart for dine medarbejdere at begå fejl og fremelske en kultur, hvor fejl ses som en vej til læring.

Kom godt videre

Mand sidder i vindueskarm og smiler til kameraet

Motivér dig selv og dine medarbejdere

Er motivationen dalet hos dig eller dine medarbejdere? Få inspiration og værktøjer til at styrke engagementet i hverdagen med vores motivationsguide.

Kvinde på arbejde i bageri
Kursus

Styrk din ledertrivsel via positiv impact

Skab en bedre balance i din hverdag og styrk din trivsel med regenerativ ledelse. Vores kursus giver dig konkrete tilgange og metoder til at styrke dit lederskab.

Kvindelig sygeplejerske kigger ud ad vindue
Kursus

Coaching og konflikthåndtering

På vores kursus om coaching og konflikthåndterings-kursus lærer du at motivere dine medarbejdere og håndtere konflikter med et solidt teoretisk fundament.

Spørgsmål og svar om psykisk arbejdsmiljø

Anerkend dine medarbejdere, giv plads til uenighed og fejl og giv dem indflydelse. Sørg for, at hver medarbejder har en passende mængde opgaver.

Arbejdsgiveren skal indrette arbejdspladsen og tilrettelægge arbejdet, så det er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. Det gælder både fysisk og psykisk.

Arbejdsgiverens ansvar ifølge Arbejdstilsynet