Overvejer du at blive selvstændig konsulent? Sørg for den rigtige forberedelse, så du har en plan for din forretning og er forberedt på mulige risici.
Sådan kommer du i gangsom konsulent
Overvejer du at blive selvstændig konsulent? Sørg for den rigtige forberedelse, så du har en plan for din forretning og er forberedt på mulige risici.
Vær skarp på hvad du kan tilbyde som konsulent
Den første udfordring er at blive helt skarp på, hvad du vil hjælpe kunderne med, og dermed også hvad din forretning vil sælge sig ind på.
Det kan være en svær øvelse at afgrænse sin forretning til et snævert virkefelt, men du kommer ikke udenom at indsnævre den til noget, som dine kunder kan genkende og huske. Medmindre du kun vil sælge til kunder, der kender dig på forhånd og køber ind på det samlede kendskab til dig.
Fra en til flere kunder
Det er ofte tilfældigheder, der leder til det første salg, og ofte er de opgaver, den første kunde tilbyder, anledningen til at blive konsulent på fuld tid.
Hvis du først har en succesfuld førstekunde, der er tilfreds med, hvordan du har løst opgaven, går det væsentligt nemmere med de følgende kunder, fordi du bliver anbefalet. Du kan ende med at have et helt ambassadørkorps, der taler positivt om dine ydelser.
Tag forretningsbrillen på
Tredje udfordring er at få forretningen til at hænge sammen tidsmæssigt og økonomisk. Med de første kunder begynder det at ligne en virksomhed, og du må afklare, om du tager de rigtige priser og bruger din tid rigtigt, eller om der skal justeringer til.
Det bliver en øvelse, du kommer til at lave igen og igen, og jo tidligere du vænner dig til det, jo bedre en forretning får du.
Husk det opsøgende salg
Det er en klassisk problemstilling at få tilbudt så meget arbejde hos en enkelt kunde, at du i praksis fungerer som ansat. I den situation glemmer mange at opdyrke andre kunder, og det er en risikabel position, hvis opgaverne hos den ene store kunde pludselig bliver færre eller stopper helt af den ene eller anden grund.
En anden problemstilling er at påtage sig tomgangs-opgaver, hvor du hverken laver det, du er bedst til, eller har mest lyst til. Blot fordi der ikke lige var andre opgaver at kaste sig over, da tomgangs-opgaven kom.
Begge situationer er tegn på, at du skal gøre mere ved det opsøgende salg for at udvide kundegruppen.


