Gør op med dig selv, om du kan og vil holde helt fri, eller om du har det bedst med fx at læse mails indimellem. Beslut hvornår du er "on", og hvornår du er "off", fx at du tjekker arbejdstelefon eller mail på bestemte tidspunkter.
Har du ansatte, så klæd dem godt på, så de ved, hvem de skal gå til, hvis der opstår noget, mens du selv holder ferie, og hvilke opgaver de skal fokusere på. Giv besked om i hvilke situationer, de skal kontakte dig og vær i den forbindelse realistisk om hvor meget du kan løse under din ferie.
Husk også på, at hvis du hele tiden holder dig ajour ved at tjekke mails og telefon, sender mails i ferien og deltager aktivt i opgaveløsningen uden at være til stede, kan dine ansatte tro, at du forventer det samme af dem, når de holder ferie.
Har du familie, så afstem forventningerne til ferien, så der er enighed om rammerne. Så er det nemmere at holde fokus på nærvær, og det I kan lide at lave sammen.