Hvis du vender tilbage fra ferien til en fyldt indbakke og opgaver, der har hobet sig op, kan det være fristende bare at starte fra en ende af og klø på med de ulæste mails. Men det er en god idé at gå mere systematisk til værks, så du kan bevare den energi, du forhåbentlig har opsparet i din ferie og bruge tiden mest effektivt.
Få en god start efter ferienfem gode råd til selvstændige
Når ferien er slut, gælder det om at få overblik og prioritere arbejdsindsatsen, for at komme bedst muligt i gang med arbejdet. Få fem konkrete råd til at lande godt efter fridagene.
Udnyt feriens gearskift til at reflektere over dit arbejdsliv
Inden du dykker alt for langt ned i dine opgaver og finder tilbage i hverdagens vante rytme, så gør dig selv den tjeneste at gøre status over arbejdslivet.
Måske har du i din ferie haft mulighed for at leve på en lidt anden måde, fået nye oplevelser og haft arbejdslivet på afstand. Det er en god anledning til at overveje, hvad der fungerer godt, og hvad du gerne vil justere.
Overvej hvad den første konkrete handling skal være, hvis du vil ændre dit arbejdsliv.
Sæt tid af til at komme godt fra start
For at få en god start efter ferien bør du give dig selv tid til at blive grundigt opdateret, få gennemgået indbakken, prioritere opgaverne og tage hjem i ordentlig tid.
Hvis det er svært at gennemføre, fordi indbakken hurtigt bliver fyldt, så prøv at reservere én eller flere dage i kalenderen til dig selv, hvor du kan få overblik.
Skab overblik
Mængden af mails og informationer kan være overvældende efter ferien. Men bevar roen og gennemgå alle vigtige informationer og opgaver.
Tøm dit hoved for idéer og skriv dem ned. Tøm din telefonsvarer, gennemgå sms’er og mails og beslut, hvad næste konkrete handling skal være for hver enkelt note/mail/information.
Prioritér og vær realistisk
Når du har en samlet opgaveliste, du kan prioritere ud fra, kan du skabe dit kort- og langsigtede overblik.
Skab en struktur, så du let kan se, hvad du vil lave i dag og i den igangværende uge, og hvad der må vente til næste uge. Det kan være på papir, lister i digitale dokumenter eller to-do-liste-værktøjer. Er der større opgaver eller projekter, så sørg for allerede nu at afsætte tid i kalenderen.
Det kan give frihed og ro at vide, at du allerede har styr på din planlægning. Så har du mulighed for at fokusere din tid og kommunikere tydeligt til andre, hvornår de kan forvente noget retur fra dig.
Lad være med at pukle igennem med ekstra lange dage for at komme i bund med opgaverne. Regn med en uges tid at få overblik, håndteret hasteopgaverne og komme ind i arbejdsrytmen igen.