Her er der tale om to unge mennesker, der arbejder tæt sammen. Hvorfor bliver flirten et problem?
- Man bør som leder ikke indlade sig med en ansat. Souschefen begår også fejl, men da lederen har et større ansvar i sin stilling, er det ham, der har ansvaret for at sige fra. Korrespondancen mellem de to kommer medlemmet til gode, når det kommer til den juridiske del, men hvad angår ledelse tæller det ikke noget. Ansvaret kan kun gå opad, aldrig nedad.
Hvad skulle lederen i stedet have gjort?
- Allerede i det øjeblik den kvindelige souschef indleder en flirt, bør det mandlige medlem melde klart ud, at han ikke vil være med til det. I denne sag har han måske bare tænkt, at det da var meget hyggeligt med en flirt og ikke nødvendigvis tænkt i mere end det. Det starter uskyldigt, men udvikler sig til en krænkelse, og du skal som leder sikre dig, at den slags misforståelser ikke kan opstå.
Vi lever i høj grad i en kultur, hvor håndtryk erstattes af kram − også på arbejdspladsen. Hvordan bør jeg som leder forholde mig til at kramme ansatte?
- Som leder skal du have et godt forhold til dine ansatte og kolleger, men lad vær med at stille dig i en situation, der kan misforstås. Du skal kende dine grænser i forhold til, hvordan du som leder interagerer med dine medarbejdere. Som ung, moderne leder kan det være fristende at bryde grænserne, danse tæt til festerne og drikke shots med de ansatte i baren. Men husk, at du er leder. Det forpligter.
LÆS OGSÅ: Medlemshistorier: Når sproget bliver krænkende