Mit Lederne

Pensionskommission rammer fornuftig balance mellem levetid og år på pension

Fornuftigt, at Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning anbefaler en mere afdæmpet forhøjelse af folkepensionsalderen efter 2045, mener Lederne.

04. maj 2022

Antallet af +80-årige bliver fordoblet frem mod 2050. Derfor er det nødvendigt, at vi fastholder en fornuftig balance mellem levetid og antallet af år på pension, så beskæftigelsen kan følge med stigningen i antallet af ældre, mener Berit Toft Fihl, chef for public affairs i Ledernes Hovedorganisation og medlem af følgegruppen til kommissionen.

- Det er glædeligt, at Kommissionen holder fast i, at folkepensionsalderen skal være ensartet. For der er allerede gode muligheder for at trække sig tilbage, før man når folkepensionsalderen. Nedslidte kan gå på seniorpension op til seks år før, de når folkepensionsalderen, og med retten til tidlig pension er der indført mulighed for, at personer med en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet kan trække sig tilbage før folkepensionsalderen, uanset helbred, siger Berit Toft Fihl.

Kommissionen kommer med en række forslag til, hvordan man kan styrke incitamentet til at spare op og samtidigt fremme, at seniorer og pensionister fortsætter karrieren. Her glæder Berit Toft Fihl sig over, at kommissionen peger på, at der skal være mulighed for at sætte ratepensionen på pause for at genoptage karrieren.

Berit Toft Fihl
Chef for public affairs