Brug for klarhed om restriktioner

Lederne bakker op om regeringens bestræbelser på at bekæmpe corona-smitten. Men der er brug for større gennemsigtighed og forudsigelighed, hvis de danske virksomheder skal navigere gennem krisen, der formentlig vil vare adskillige måneder endnu.

Efter aftenens pressemøde med statsminister Mette Frederiksen om tiltag mod coronasmitten siger cheføkonom Niklas Praefke, Ledernes Hovedorganisation:

- Alt for mange ledere har siden marts måtte planlægge i blinde og indrette sig efter nye regler og anbefalinger, der er blevet meldt ud med meget kort varsel. På nogle virksomheder har de medført drastiske omvæltninger. Derfor kan det kun gå for langsomt med at få indført et covid-19-varslingssystem, siger cheføkonom hos Ledernes Hovedorganisation, Niklas Praefke.

Han efterlyser også klar besked om, hvilke støtteordninger, de ramte virksomheder kan søge.

- De gældende restriktioner er alvorlige for dansk erhvervsliv og direkte ødelæggende for virksomheder i visse brancher. Derfor er der brug for, at virksomhederne får hurtig og præcis besked om, hvordan de kan søge kompensation. Det bør meldes ud samtidig med, at nye restriktioner meldes ud, siger Niklas Praefke.

Han tilføjer, at det gælder om at begrænse usikkerheden mest muligt i en tid, hvor danske ledere i forvejen navigerer i vanskeligt farvand

- Usikkerheden omkring selve smittespredningen må vi desværre leve med et stykke tid endnu. Til gengæld bør politikerne hurtigst muligt fjerne den politiske uigennemsigtighed, som har skabt ekstra forvirring ude på arbejdspladserne. På den måde kan vi give danske ledere et vigtigt redskab til at navigere gennem en krise, som i forvejen byder på rigelig daglig usikkerhed og dystre fremtidsudsigter, siger Niklas Praefke.

nip
Niklas Praefke