Mangel på arbejdskraft bag stilstand i produktionen

07. februar 2018

Industriens produktion har snart stået stille et år. Det kan skyldes mangel på kvalificeret arbejdskraft, siger direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen.

Efter gode stigninger i industriproduktionen siden 2010, er produktionsstigningen aftaget siden december 2016, viser de sæsonkorrigerede tal. I faktiske tal faldt industriproduktionen med 3,2 pct. fra december 2016 til december 2017, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

- Vi forventer, at der snart bliver sat danmarksrekord i antal ansatte virksomhederne. Med det i mente ville man nok have ventet bedre tal for industriens produktion. En forklaring kan være, at virksomhederne allerede nu har svært ved at finde de medarbejdere, de har brug for. Det lover ikke godt for fremtidens vækst. Der er derfor brug for reformer, som udvider arbejdsudbuddet og styrker produktivitetsvæksten, siger Henrik Bach Mortensen og fortsætter:

- Selv om industriproduktionen står stille, er der stadig godt gang i virksomhederne. Der er store potentialer for, at industriproduktionen kommer i gang, da der er godt gang i væksten rundt om i Europa. Det vil kunne give ordrer i bogen og skabe job, men hvis virksomhederne ikke kan finde kvalificeret arbejdskraft, vil Danmark tabe yderligere terræn, fastslår direktøren.

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne