Mit Lederne

LGBT+-personer skal kunne være sig selv på jobbet

06. juni 2018

Regeringen vil sammen med virksomheder og organisationer skabe mere åbenhed og inklusion omkring LGBT+-personer på arbejdsmarkedet. Det fremgår af den handlingsplan, som regeringen lancerer i dag, onsdag.

Lederne står klar til at arbejde sammen med regeringen for at fremme vilkårene for LGBT-personer.

- Hos Lederne arbejder vi allerede på at forebygge og håndtere diskrimination på arbejdspladsen, blandt andet af seksuelle minoriteter. 96 procent af vores medlemmer mener, at det er en del af ledelsesopgaven at håndtere problemer med sexchikane på arbejdspladsen, siger arbejdsmiljøchef hos Lederne, Lars Andersen.

Han er ikke i tvivl om, at der er et stort behov for at kaste lys på LGBT+-personers trivsel og rettigheder.

- Desværre er der noget, der tyder på, at LGBT+-lønmodtagere oplever at de må skjule deres seksualitet for kollegerne. Det er rigtig vigtigt, at man kan være sig selv, når man går på arbejde. En stor del af det at være glad og produktiv er, at man ikke behøver at skjule hvem man er.  Derfor må arbejdergivere, ledere og medarbejdere arbejde sammen om at skabe en god omgangstone og åbenhed omkring at tale om diskrimination og chikane, siger Lars Andersen med henvisning til en undersøgelse, Epinion har gennemført for LO, FTF og Akademikerne.

Undersøgelsen viser, at fire ud af ti homo- og biseksuelle lønmodtagere helt eller delvist skjuler deres seksualitet over for kollegaerne.

Lars Andersen
Arbejdsmiljøchef, Lederne