Fortsat lav ledighed blandt de 50-59-årige

30. april 2018

Ledigheden i Danmark er steget. Men blandt de 50-59-årige er ledigheden stadig særligt lav, selv om ledigheden for de 50-59-årige også steg en smule fra februar til marts. Det viser, at de lidt ældre generelt klarer sig godt på arbejdsmarkedet. Det siger analysechef hos Lederne Kim Møller Laursen i en kommentar til Danmarks Statistiks nye ledighedstal, som blev offentliggjort i dag.

Tallene viser, at ledigheden i marts efter en korrektion for ledighedstallene i februar er steget med 1.500 fuldtidspersoner . Dermed er ledigheden  nu på 111.800 fuldtidspersoner, svarende til en ledighedsprocent på 4,1.

Selv om aldersgruppen 50-59 år også har oplevet en stigning i ledigheden fra februar til marts på 0,1 procentpoint, har aldersgruppen oplevet et betydeligt fald i ledigheden over de seneste tre år. Fra marts 2015 til marts 2018 er ledigheden for de 50-59-årige faldet fra  4,7 pct. til 3,3 pct. I samme periode er den generelle ledighed faldet fra 4,8 pct. til 4,1 pct.

- Tallene understreger, at de lidt ældre medarbejdere er en attraktiv arbejdskraft, som virksomhederne sætter stor pris på, understreger Kim Møller Laursen.

Til gengæld går det fortsat langsomt med at få bragt ledigheden ned for de 25-29-årige, som har en ledighed, der ligger markant over ledigheden for de andre aldersgrupper.

- Det er et problem, som der skal tages fat på. Vi taler om kernearbejdskraft, som er  i deres bedste alder. Dem skal vi have i job hurtigst muligt – til gavn for både dem selv og de mange virksomheder, som aktuelt oplever mangel på arbejdskraft, understreger Ledernes analysechef.

Kim Møller Laursen
Analysechef, Lederne