Ledere vil især tage større ansvar for praktikpladser stress og efteruddannelse

01. marts 2017

Når man spørger lederne på de danske virksomheder, hvilke udfordringer det især er vigtigt at tage større ansvar for at løse i de kommende 12 måneder, er svaret klart: Unge, der er i gang med en erhvervsuddannelse, skal have en praktikplads. Der skal turbo på forebyggelse af stress. Og så gælder det om at få sendt virksomhedernes medarbejdere af sted på efteruddannelse og kompetenceudvikling. Det viser en ny undersøgelse fra Lederne baseret på svar fra 3.948 ledere.

I undersøgelsen, som er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har de adspurgte ledere kunnet vælge imellem en række forskellige områder, hvor de mener, at der bør tages større ansvar for at finde løsninger det næste år. 57 procent af lederne peger på, at unge, der er i gang med en erhvervsuddannelse, skal have en praktikplads, lige så mange har sat hak ved forebyggelse af stress, mens 51 procent af lederne mener, at der i de kommende 12 måneder skal tages større ansvar for at få medarbejdere på efteruddannelse og kompetenceudvikling.

Andre områder, som har ledernes fokus, er ledernes egen efteruddannelse, at ældre medarbejdere ikke forlader arbejdsmarkedet, at finde plads til medarbejdere med handicap eller nedsat erhvervsevne samt at få flygtninge i job.

Undersøgelsen er foretaget i anledning af en ny, storstilet kampagne, som Lederne lancerer i dag. Under overskriften "Tag Ansvar" vil der rundt omkring i landet blive åbnet en række pop-up-butikker, hvor der på hylderne kommer debatter og erfaringsudveksling om, hvordan der kan tages ansvar for uddannelse, frivillighed, mangfoldighed, stress og ledelse. Som forløber for kampagnen blev dørene i uge 7 åbnet til en Tag Ansvar-butik i Slagelse, og i uge 17 i Fredericia skydes Tag Ansvar-kampagnen for alvor i gang.

- Uanset, om vi taler hverdagens udfordringer i arbejdslivet eller de store, nationale og globale problemstillinger, er det nemmeste at skubbe ansvaret fra sig og gøre opmærksom på alt det, som andre burde løse. I Lederne mener vi, at der er brug for, at flere tager ansvar. Godt lederskab handler i meget høj grad om at gå forrest og påtage sig et ansvar, fastslår formanden for Lederne Svend Askær.

- Derfor håber jeg, at vi med kampagnen og åbningerne af butikker rundt omkring i landet kan sætte gang i diskussioner om, hvordan vi som ledere kan blive endnu bedre til at tage ansvar for at finde løsninger, når det blandt andet gælder manglen på praktikpladser, udfordringerne med at få flygtninge i job og flere kvinder ind i ledelse og især topledelse samt det faktum, at alt for mange danskere døjer med stress, siger Svend Askær.

Svend Askær
Formand for Lederne