Fortsat vækst kræver flere ledige i job

21. december 2017

Skal vi fastholde væksten i Danmark, er det nødvendigt at få flere ledige ind på arbejdsmarkedet. Samtidig skal vi blive bedre til at tiltrække og fastholde udenlandsk arbejdskraft. Det siger direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen i en kommentar til Danmarks Statistiks nye opgørelse over antallet af lønmodtagere, som er blevet offentliggjort i dag.

Ifølge opgørelsen er antallet af lønmodtagere i Danmark steget med 4.200 fra september til oktober. I alt er flere end 2,7 millioner i arbejde, og tallet er nu kun 10.000 personer fra beskæftigelsesrekorden. Siden antallet af personer med lønmodtagerjob begyndte at stige i april 2013, er antallet af lønmodtagere vokset med 170.600.

- Det er glædeligt, at beskæftigelsen fortsat stiger, men samtidig vokser presset på arbejdsmarkedet. Den seneste rekrutteringsundersøgelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering viser, at der i efteråret 2017 var 20.000 forgæves rekrutteringer. Skal vi fastholde væksten, er vi derfor nødt til at få flere ledige ind på arbejdsmarkedet, og vi bør især have fokus på ledige i alderen 25-29 år, som ifølge de seneste ledighedstal har en dobbelt så høj ledighed som gennemsnittet for alle aldersklasser. Samtidig skal vi blive bedre til at tiltrække og fastholde kvalificeret udenlandsk arbejdskraft, siger Henrik Bach Mortensen.

Ifølge Ledernes nye konjunkturundersøgelse forventer 26 procent af lederne på private danske virksomheder at rekruttere arbejdskraft fra udlandet i første halvår af 2018.

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne