Lederes arbejde i sommerferien giver private udfordringer

Sommerferien nærmer sig med stormskridt, og de fleste danskere kan se frem til en periode med afslapning og tankerne helliget alt muligt andet end arbejde. Men ifølge en ny undersøgelse fra Lederne holder halvdelen af lederne fra de danske virksomheder ikke helt fri fra jobbet, selvom skrivebordet på arbejdspladsen er ryddet, og der står ”Ferie” i kalenderen. Undersøgelsen viser samtidig, at arbejdet i ferien for mange ledere giver udfordringer med familien i forhold til at få slappet ordentligt af.

22. juni 2015

Ifølge undersøgelsen, der er baseret på svar fra 2.909 ledere, løser 50 procent af lederne arbejdsopgaver i sommerferien. Og blandt topledere er andelen, som ikke kan holde øjne og fingre fra indbakken, helt oppe på 80 procent.

Det er især e-mails, der bliver besvaret, selvom lederne befinder sig under sydens sol eller søger ly for sommerregnen i Danmark. Blandt de ledere, der løser arbejdsopgaver i sommerferien, besvarer 61 procent dagligt eller to-tre gange ugentligt mails, 47 procent besvarer sms´er, og 27 procent taler i telefon med arbejdspladsen.

- For rigtig mange ledere er ledelse en livsstil, og det er en accepteret del af lederjobbet at svare på vigtige mails eller sms´er i sommerferien. Mange foretrækker derudover løbende at skimme, hvad der dukker op i indbakken, frem for, at der ligger hundredvis af ulæste mails efter ferien. Men det er også en del af lederjobbet at holde fri, koble af og lade batterierne op. Ledere skal huske, at de er rollemodeller for medarbejderne – og det gælder ikke kun i det daglige arbejde, men også den måde, hvorpå de balancerer arbejde i ferien, siger ledelsesrådgiverne hos Lederne.

Sommerferien bliver ødelagt
Undersøgelsen afslører, at arbejdet i sommerferien for mange har negative konsekvenser. Blandt de ledere, der løser arbejdsopgaver i ferien, erklærer 75 procent, at det er en del af lederjobbet, og 62 procent understreger, at de ikke har noget imod at bruge tid på arbejde i sommerferien. Men halvdelen erkender samtidig, at det dels skaber irritation i familien, dels at de ikke får slappet ordentligt af. 30 procent af lederne siger, at arbejdet i ferien ”stresser”, og for en fjerdedel er konsekvensen af de mange arbejdsrelaterede afbrydelser ligefrem, at sommerferien bliver ødelagt.

- Undersøgelsen viser, at lederne er meget delte – både i forhold til, om de arbejder eller holder fri i sommerferien, men også i forhold til, om arbejdet tager overhånd. Når så mange ledere giver udtryk for, at de ikke får slappet ordentligt af, og at arbejdet ødelægger oplevelsen af at holde ferie, viser det, at mange kan blive langt bedre til at afstemme forventninger med arbejdspladsen og familien før ferien. Lederne kan, med andre ord, blive bedre til at lave klare aftaler om, hvornår de kan kontaktes, og hvilke typer af sager, de gerne vil ind over i ferien. Og det er mindst lige så vigtigt, at lederen afstemmer forventninger med familien om, hvor meget – eller hvor lidt – arbejdet i ferien må fylde, siger ledelsesrådgiverne.

Undersøgelsen fra Lederne er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Den offentliggøres i sin helhed senere på sommeren.

Infografik