Lederes løn er vokset med 2,2 procent

Lederne i den private sektor i Danmark har fra september 2013 til september 2014 fået 2,2 procent mere i lønningsposen. Det viser en ny undersøgelse fra Lederne baseret på lønindberetninger fra 20.548 ledere. Lønstigningen bringer de privatansatte lederes gennemsnitlige månedsløn anno 2014 op på 52.782 kroner.

17. november 2014

Forbrugerpriserne i Danmark er for andet år i træk kun steget med 0,5 procent, og det betyder, at de privatansatte ledere kan notere sig en reallønsfremgang på 1,7 procent.

Svend Askær, formand for Lederne

Formanden for Lederne Svend Askær glæder sig over sine medlemmers reallønstigning. Han mener samtidig, at udviklingen i ledernes løn understreger, at gode ledere er eftertragtede.

- Jeg synes, lønstigningen på 2,2 procent vidner om en stor grad af ansvarlighed hos både lederne og virksomhederne. Tiderne er ikke til voldsomt store armbevægelser, og mange virksomheder døjer fortsat med eftervirkningerne af krisen. Men samtidig afspejler de nye tal, at virksomhederne ikke kun i ord, men også med kroner og øre gerne vil belønne de dygtige ledere, der sikrer vækst og innovation. Ledernes ledighed er lav og beskæftigelsen høj – så ledere er særdeles eftertragtede på det danske arbejdsmarked, siger Svend Askær.

Lønstigningen på 2,2 procent er helt i tråd med udviklingen de seneste fem år, hvor ledernes plus i lønnen har svinget mellem 1,7 og 3,6 procent.

Lønundersøgelsen er foretaget i samarbejde med analysebureauet YouGov. Den offentliggøres i sin helhed i midten af december.

Om Svend Askær

Svend Askær

Svend Askær er formand for Lederne. Han har det overordnede politiske og administrative ansvar for organisationen.

Svend Askær er uddannet cand.jur. Aarhus Universitet og forfatter til en række artikler og bøger om jura, uddannelse og ledelse.

Svend Askær
Formand for Lederne