Hver tredje leder har lønforhandling

26. februar 2014

To ud af tre ledere må kigge langt efter en decideret forhandling med chefen, når lønnen skal reguleres. Ifølge en ny undersøgelse fra Lederne, baseret på svar fra 17.482 ledere i både den private og offentlige sektor, er det således kun 34 procent af lederne, som har en egentlig lønforhandling.

Flertallet af ledere, 48 procent, bliver orienteret om deres regulering af lønnen på et møde med den nærmeste leder, mens ni procent får besked via brev eller e-mail.

Svend Askær, Formand for Lederne

Formanden for Lederne Svend Askær mener, at undersøgelsen understreger betydningen af den lønforhandling, som lederne fører i forbindelse med ansættelsen.

- Lederne skal sørge for at sikre sig de bedst mulige vilkår, både i kroner og øre og i relation til øvrige goder, når de skifter job – og det gælder ved jobskift internt i virksomheden så vel som ved skift til en anden virksomhed eller branche. Det er derfor af vital betydning, at de forbereder sig grundigt og både studerer lønstatistikker og indhenter ekspertbistand, for denne undersøgelse tydeliggør, at når først ansættelseskontrakten er skrevet under, bliver kun et mindretal af lederne efterfølgende indbudt til deciderede årlige lønforhandlinger, siger Svend Askær.

Han er overrasket over, at hver 11. leder må finde svaret på størrelsen af sin lønregulering i postkassen eller indbakken.

- Det er god ledelse at tage en samtale om lønreguleringen – uanset hvor meget eller hvor lidt, virksomheden har at gøre godt med. Den slags beskeder bør som udgangspunkt altid gives ansigt til ansigt, fastslår Svend Askær.

Ledernes undersøgelse viser, at jo højere, lederne er i hierarkiet, desto bedre er adgangen til at argumentere for sin løn ved en årlig forhandling. Mens 67 procent af de administrerende direktører indkaldes til en egentlig forhandling, når lønnen skal reguleres, gælder det kun for 25 procent af lederne uden personaleansvar.

Ledere i den private sektor tjener i gennemsnit 51.541 kroner om måneden. Fra 2012 til 2013 steg ledernes løn gennemsnitligt med 1,7 procent.

Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.

Om Svend Askær

Svend Askær

Svend Askær er formand for Lederne. Han har det overordnede politiske og administrative ansvar for organisationen.

Svend Askær er uddannet cand.jur. Aarhus Universitet og forfatter til en række artikler og bøger om jura, uddannelse og ledelse.

Svend Askær
Formand for Lederne