Fem kan blive Årets Leder 2012

Succestræneren, som har ført FC Nordsjælland til et dansk fodboldmesterskab og deltagelse i Champions League. Generaldirektøren i DR, der arbejder målrettet for at give Danmarks største medievirksomhed en tidssvarende profil. Direktøren i biotekvirksomheden Symphogen, som har bevist, at udvikling af kræftlægemidler også kan være en sund forretning. Direktøren for den succesrige discountkæde Rema 1000, der har kombineret lave priser med fokus på blandt andet økologi. Og Grundfos' koncernchef, som trods krisetider ikke vil spare på virksomhedens talentudvikling.

10. oktober 2012

De fem udgør feltet, som kandiderer til Danmarks fornemste lederpris, titlen som Årets Leder 2012. Afstemningen blandt de fem starter i dag på Ledernes hjemmeside, www.lederne.dk, og på konferencen Ledelsens Dag tirsdag den 20. november i København bliver det afsløret, hvem der har fået flest stemmer og dermed kan smykke sig med den ærefulde titel.

Der er tale om et usædvanlig stærkt felt, som afspejler mangfoldigheden og alsidigheden i god ledelse.

Svend Askær, formand for Lederne

Kandidaterne til Årets Leder 2012 er:

• Kasper Hjulmand, cheftræner i fodboldklubben FC Nordsjælland, der i 2012 overraskende blev dansk mester. Den kun ti år gamle nordsjællandske klub spiller i øjeblikket med i fodboldens fornemste turnering, Champions League.
  • Maria Rørbye Rønn, generaldirektør i Danmarks Radio siden 2010. Under parolen ”Et skarpere DR” er Maria Rørbye Rønn i fuld gang med at skabe et DR med en mere tidssvarende profil i et marked med stigende konkurrence om lytternes og seernes gunst.
  • Kirsten Drejer, medstifter af og administrerende direktør i biotekvirksomheden Symphogen. Med en markedsførings- og udviklingsaftale med en tysk medicinalgigant til en værdi af 3,7 milliarder kroner har hun cementeret Symphogen som en del af den lille hårde kerne af levedygtige biotekvirksomheder.
  • Henrik Burkal, administrerende direktør i syv år i discountkæden Rema 1000, der inden året er omme klipper snoren til butik nummer 230 i Danmark. Han har skabt en discountsucces, hvor ikke kun pris, men blandt andet også økologi og social ansvarlighed er i højsædet.
  • Carsten Bjerg, koncernchef i pumpeproducenten Grundfos, der mener, at vækst kræver talentudvikling – krisetider eller ej. Har med succes lanceret Grundfos’ koncept for udvikling af globale talenter.

- Jeg mener, at der er tale om et usædvanlig stærkt felt, som afspejler mangfoldigheden og alsidigheden i god ledelse. Samtidig er det fem kandidater, der alle trods stærk konkurrence på hvert sit felt har opnået imponerende resultater, siger formanden for Lederne, Svend Askær.

Ledernes formand udgør udvælgelseskomiteen sammen med forhenværende Irma-direktør Alfred Josefsen, professor på CBS Henrik Holt Larsen, direktør for blandt andet forretningsudvikling og HR i ATP Lilian Mogensen og salg- og marketingchef hos Lederne Uffe Daub.

Årets Leder blev første gang kåret i 2002, og det er således i år 11. gang, at prisen uddeles. I 2011 gik den til skoleleder Lise Egholm fra Rådmandsgades Skole i København.

Svend Askær
Formand for Lederne