Tyveri fra arbejdspladsen må ikke forveksles med fryns

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: Sidste uges dilemma handlede om Martin, der er leder for ni sælgende medarbejdere. Afdelingen overholder lige netop de opstillede salgsmål, men der er ikke nogen nævneværdig bonus til sælgerne i år.

24. oktober 2018

Martin kæmper med at overholde budgetterne og har samtidig en meget klar oplevelse af, at sælgerne har for vane at skrive ekstra kilometer på kørselsregnskabet. Mange betragter det som en trøst for den manglende bonus, fornemmer han. Martin vil gribe ind, før problemet vokser, men han er i tvivl om hvordan.

Det er vigtigt at skelne mellem frynsegoder og goder, man er kommet uretmæssigt til

Ledelsesrådgiver hos Lederne Bjarne Henning Jensen

Bjarne Henning Jensen er ledelsesrådgiver hos Lederne og siger, at det er vigtigt at skelne klart mellem fryns og fusk med kørselsregnskabet.

- Kørselsgodtgørelse er et typisk område, hvor man skal have klare regler og bare følge dem. Det gælder uanset, om sælgerne føler sig snydt for bonus eller ej. Derfor skal Martin have stoppet sælgernes vaner hurtigst muligt, siger han.

Den rigtige måde at gribe at gribe sagen an på er at indskærpe reglerne og indkalde alle sælgerne til en 1:1-samtale.

- Hvis man sjusker eller bevidst fusker med kørselsregnskabet, svarer det til at stjæle fra arbejdspladsen. Derfor skal Martin benytte sig af den mest vidtrækkende af de tre muligheder. Hvis Martin kender til uvanerne og ikke griber ind, risikerer han selv at stå med et problem, hvis Skat og revisionen påtaler det, siger Bjarne Henning Jensen.

LÆS OGSÅ: Underskud af kvindelige ledere i de fleste brancher

Han tilføjer, at det kan virke demotiverende på sælgerne, at de dermed mister et gode, da har betragtet som en trøst for den manglende bonus.

- Det er vigtigt at skelne mellem frynsegoder og goder, man er kommet uretmæssigt til. Hvis sælgerne føler sig demotiverede efter samtalerne med Martin, kan han eventuelt tage en opfølgende snak med hver enkelt om, hvordan de kan øge deres chancer for at opnå bonus næste gang, siger ledelsesrådgiveren.

LØSNINGSFORSLAG:

  1. Han gør ingenting vel vidende, at han står alene med både budgetoverskridelser og situationen, hvis SKAT dukker op.

  2. Han sender en mail rundt, der repeterer reglerne for kilometerregnskaber og indkalder alle til en 1:1 samtale.

  3. Han opsøger de to sælgere, som han mener har de største overskridelser, og gennemgår minutiøst deres seneste kørselsregnskaber med dem og overvejer, om han skal indkalde de øvrige sælgere.

Sidste uges opfølgningsartikel