Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs vores cookiepolitik

Giv udtryk for din bekymring men vær anerkendende

09. maj 2018

Sidste uges dilemma handlede om mellemlederen, Line, hvis arbejdsplads står over for en periode med nedskæringer. Efter et møde, hvor det viste sig, at Line var langt dårligere informeret end hendes kollegaer, blev hun bekymret og urolig for, om det mon blev netop hendes afdeling, der skulle nedlægges. 

Ledelsesrådgiver hos Lederne, Helle Bruun Madsen, mener, at Line skal være åben omkring, at hun føler sig forbigået. Hun ville derfor vælge løsning nummer 1, hvor line går direkte til kilden – nemlig chefen. Hun lægger dog vægt på, at det er vigtigt at være anerkendende i stedet for konfronterende.

Hun vil ikke få noget ud af at være konfronterende, da det kan være med til, at starte en konflikt

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen

- Hun vil ikke få noget ud af at være konfronterende, da det kan være med til, at starte en konflikt. I stedet skal hun sige, at det undrer hende, at hun ikke har fået den information, og at det gør hende bekymret og ked af det. Hun kan komme chefen i møde på en anerkendende måde ved at sige, at hun gerne ville have vidst noget om tallene for at kunne guide sine medarbejdere så godt som muligt gennem nedskæringsprocessen, siger Helle Bruun Madsen.

LÆS OGSÅ: Fremtidens ledere skal balancere dilemmaer

Der kunne nemlig være mere end én ting, der ligger til grund for Lines bekymring.

- Hvis Lines problem bunder i både hendes egen frygt for, at hendes afdeling skal nedlægges men også, at det er umuligt for hende at lede nedad, når hun ikke selv har de nødvendige informationer, skal hun handle nu og lede opad, siger Helle Bruun Madsen.

Hun fremhæver desuden også, at Line muligvis har gjort problemet større for sig selv, end det egentlig behøvede at være.

- Hendes egen frygt er jo noget, hun kan arbejde med. Når hun får givet udtryk for sine tanker vedrørende nedlæggelse af afdelingen, og har fået en afklaring på, hvad prognosen kommer til at betyde for hendes afdeling, viser det sig måske, at hun har brugt unødig tid på at være bekymret, siger Helle Bruun Madsen.

LØSNINGSFORSLAG:

1. Line går til sin chef og siger, at hun føler sig forbigået, og gerne vil have at vide, hvad der foregår.

2. Line lader som om, hun kender til prognosen og forsøger at liste mere viden om den ud af lederkollegaerne.

3. Line spørger åbent lederkollegaerne om de noget, hun ikke ved.

Sidste uges opfølgningsartikel