Virksomheder sætter ambitiøse klima-mål, men ikke alle følger op
Langt de fleste virksomheder sætter ambitiøse klima-mål. Men kun hver tredje virksomhed måler udledningen af CO2, fordi klima-mål i de fleste tilfælde stadig forpligter, og bruges som løftestang til en lang række indsatser her og nu.
22. november 2021
-Af Anders Nolting Magelund, klimapolitisk chefkonsulent hos Lederne. Bragt i Klimamonitor den 22. november 2021
Markant flere virksomheder sætter mål for deres CO2-reduktioner end tidligere, viser en survey blandt 1236 erhvervsledere.
I surveyen, der er foretaget af Lederne, svarer 45 procent af lederne, at de arbejder i en virksomhed, der har sat et ”konkret mål for reduktion af CO2”. Det er langt flere end i en lignende undersøgelse fra januar 2020 foretaget af UN Global Compact. Her svarede blot 13 procent, at de havde sat et reduktionsmål.
De to undersøgelser er ikke helt sammenlignelige, fordi der er en større andel af store virksomheder i Ledernes survey. Men udviklingen vidner alligevel om et erhvervsliv, der har set gevinsten ved at arbejde seriøst med klima-udfordringerne.
Erhvervsledere har fået øjnene op for, at en tydelig og konkret klimaprofil tiltrækker unge talenter, gør virksomhederne mere attraktive i konkurrencen om ordrer og udbud og gør det lettere at tiltrække investeringer.
En anden afgørende fordel er, at de klima-ambitiøse virksomheder kommer på forkant med de politiske krav. Både de nuværende og forventede kommende krav. I så fald vil de virksomheder, der er gået længere end det, de er pålagt i dag, blive belønnet, og de fodslæbende virksomheder vil tabe pusten.