Vi skal fortsat have fokus på at engagere unge i STEM-uddannelser

Det er godt, at flere unge i år har fået øjnene op for STEM-studierne. Men kigger man på stigningen i andelen af unge, som vælger STEM, går det stadig for langsomt med at få flere unge til at vælge en naturvidenskabelig eller teknisk uddannelse.

30. juli 2020

Af Thomas Christensen, uddannelseschef i Lederne. Bragt i Herning Folkeblad den 30. juli 2020.

laboratorium


Selvom optagetallene for 2020 afslører en stigning på 9 procent eller 1.380 flere optagne på de såkaldte STEM-uddannelser (uddannelser inden for Science, Technology, Engineering og Mathematics), så skal stigningen ses i lyset af, at der i år er blevet optaget rekordmange unge mennesker på de videregående uddannelser.

Faktisk er der i år lidt flere end 3.800 unge, som er blevet optaget på et studie, sammenlignet med sidste år. Det betyder, at andelen af unge, som kan starte på en STEM-uddannelse faktisk kun er steget med 0,7 procent-point, hvilket ikke er så prangende en stigning, som man kunne have håbet på. Faktisk har andelen af unge, som vælger STEM, ikke rykket sig synderlig de seneste fem år; dette års store stigning af kommende STEM-studerende er et udtryk for, at der generelt bare er flere, som er blevet optaget på de videregående uddannelser.

Vi skal gøre mere for at vække de unges interesser for de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser, samt skabe forståelse for STEM-kompetencer, hvor der lægges mere vægt på humanistiske aspekter som design, filosofi og bæredygtighed.

Thomas Christensen, uddannelseschef i Lederne

Derfor er det vigtigt, at vi fortsætter med at have fokus på at engagere unge i STEM-uddannelser. For ude i erhvervslivet skriger virksomhederne efter STEM-kompetencer.

Vi skal gøre mere for at vække de unges interesser for de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser. Men der er også behov for en udvidelse af forståelsen af STEM-kompetencer, hvor der lægges mere vægt på humanistiske aspekter som design, filosofi og bæredygtighed. 

For vi har brug for diversitet og alle faglige perspektiver, når vi skal uddanne de skarpeste hoveder til at udvikle morgendagens teknologiske og digitale løsninger og understøtte den bæredygtige omstilling.

Kontaktoplysninger

Diana Bergenser
Diana Bergenser
Presse- og analysekonsulent
Mobil: 2399 4962
E-mail: dib@lho.dk
Thomas_Christensen_mini_portræt
Thomas Christensen
Uddannelseschef
Mobil:  2428 2480
E-mail: tch@lho.dk