Vi skal fortsat have fokus på at engagere unge i STEM-uddannelser
Det er godt, at flere unge i år har fået øjnene op for STEM-studierne. Men kigger man på stigningen i andelen af unge, som vælger STEM, går det stadig for langsomt med at få flere unge til at vælge en naturvidenskabelig eller teknisk uddannelse.
30. juli 2020
Selvom optagetallene for 2020 afslører en stigning på 9 procent eller 1.380 flere optagne på de såkaldte STEM-uddannelser (uddannelser inden for Science, Technology, Engineering og Mathematics), så skal stigningen ses i lyset af, at der i år er blevet optaget rekordmange unge mennesker på de videregående uddannelser.
Faktisk er der i år lidt flere end 3.800 unge, som er blevet optaget på et studie, sammenlignet med sidste år. Det betyder, at andelen af unge, som kan starte på en STEM-uddannelse faktisk kun er steget med 0,7 procent-point, hvilket ikke er så prangende en stigning, som man kunne have håbet på. Faktisk har andelen af unge, som vælger STEM, ikke rykket sig synderlig de seneste fem år; dette års store stigning af kommende STEM-studerende er et udtryk for, at der generelt bare er flere, som er blevet optaget på de videregående uddannelser.