Vi kan og skal udnytte krisens muligheder
Coronakrisen har ramt Sydøstjylland og resten af Danmark som en hammer.
17. august 2020
Vi kender alle til de dystre tal om lange ledighedskøer og truende konkurser.
Midt i krisen er vi nødt til at tænke nyt og udnytte de muligheder krisen giver, blandt andet for at producere mere bæredygtigt og mere lokalt.
Vi ved endnu ikke, hvornår grænserne til store markeder uden for Europa åbner igen. Vi ved heller ikke, hvad fremtiden byder på for kunder og leverandører i lande, der er ramt hårdere af coronavirus, end vi er herhjemme.
Kan vi eksempelvis stadig regne med at få billige maskindele fra Kina til virksomheder omkring Hedensted? Og kan vi stadig regne med, at der i fremtiden vil være et tysk marked, som vi kender det fra tidligere, for små og mellemstore virksomheder, der ligger langs motorvejen? Heldigvis er danske virksomheder exceptionelt gode til at omstille sig. Det har flere lokale virksomheder bevist her under krisen. Blandt dem er Carlsbergs bryggeri i Fredericia, der i april lagde dele af produktionen om for at producere alkoholbase til håndsprit, og maskinvirksomheden Hedema i Horsens, der på grund af smittefaren valgte at dele de 85 medarbejdere op i hold, så de kunne arbejde i treholdsskift.
Det forhindrede ikke kun smitte, men øgede også effektiviteten på virksomheden.
Den form for opfindsomhed bliver der i den grad også brug de kommende år, når dansk økonomi skal op i gear igen. Her kan vi passende lade os inspirere af de 17 verdensmål, som FN har vedtaget. Verdensmålene kan være med til at sætte retning for måden, vi handler og prioriterer på. Det gælder også set ud fra et ledelsesperspektiv.