Mit Lederne

Verdensmålene fylder hos vælgerne, men intet i valgkampen

Verdensmålene fylder hos vælgerne, men intet i valgkampen

76 pct. af alle danskere mener, at Danmark skal gå forrest i det internationale i arbejdet om FN’s 17 Verdensmål. Og 83 pct. mener, at Danmark skal gøre en ekstra indsats for verdensmålene. Det viser en spritny undersøgelse foretaget af Epinion for Verdens Bedste Nyheder. Helt vilde tal, som enhver politiker burde gribe og gøre til en mærkesag.

24. oktober 2022

- Af Anders Nolting Magelund, klimapolitisk chefkonsulent i Lederne

Alligevel er verdensmålene stort set ikke nævnt med ét ord i nogen af de politiske debatter. Der tales ganske vist en del om klima. Og sundhed og trivsel er også gennemgående temaer. Men forståelsen for verdensmålene som en bredspektret strategi for et bæredygtigt samfund, og ikke mindst deres betydning for Danmarks fremtid og muligheder, nævnes stort set ikke.

Der er ellers god grund til at betragte verdensmålene som andet og mere end bare abstrakte mål. I 2019 udgav Udenrigsministeriet en analyse af de økonomiske gevinster ved, at danske virksomheder går verdensmålsvejen.

Valgkampen, og ikke mindst den kommende regering, bør i langt højere grad fokusere på, at erhvervslivet har musklerne, viljen og evnerne til at levere på verdensmålene
Anders Nolting Magelund, klimapolitisk chefkonsulent i Lederne

Analysen konstaterede et markedspotentiale på op til 400 mia. kr. ved at finde nye løsninger inden for grøn teknologi, medicin, genanvendte materialer, digitale tjenester og meget andet. Målene kalder på konkrete løsninger og udtrykker derfor også et markedsbehov, og daværende finansminister Kristian Jensen er citeret for at kalde dem “Danmarks 17 eksportmål”.

Vi har et erhvervsliv, som i dén grad har taget verdensmålene til sig i form af bæredygtighedsindsatser og esg-rapportering. Det er sket, både fordi virksomhederne ved, hvilken vej vinden blæser på de globale markeder – men også fordi, de forventer et øget politisk fokus på netop dette område.

Den nuværende regering fremlagde i 2021 en flot handlingsplan, som dog tabte politisk momentum, delvist – og retfærdigvis – pga. krig i Ukraine og energikrisen. Men valgkampen, og ikke mindst den kommende regering, bør i langt højere grad fokusere på, at erhvervslivet har musklerne, viljen og evnerne til at levere på verdensmålene. Denne unikke mulighed bør ikke tabes. Specielt ikke, når der samtidig er fuld opbakning fra vælgerne.

Pressekontakt

Anders Nolting Magelund

Anders Nolting Magelund

Klimapolitisk chefkonsulent

Mobil: 2721 0626

E-mail: anm@lho.dk