Universiteterne skal bruge data til at fastholde studerende fra uddannelsesfremmede hjem
Sandsynligheden for at gennemføre en universitetsuddannelse bør ikke afhænge af ens baggrund, men af motivation og evner. Og det skal aktiv data være med til at sikre, lyder det fra Ledernes uddannelsespolitiske chefkonsulent.
16. marts 2021
- Af Christina Laugesen, uddannelsespolitisk chefkonsulent hos Lederne. Bragt i Information den 16. marts 2021.
Flere nye studier viser, at det desværre står sløjt til med den sociale mobilitet.
DEA har undersøgt unges chance for at gennemføre en uddannelse, når de har samme karakterniveau i gymnasiet – og derfor på papiret samme studiemæssige forudsætninger – men kommer fra hhv. højindkomstfamilier, hvor forældrene ofte har en lang uddannelse, og lavindkomstfamilier, hvor baglandet oftest er med begrænset uddannelse.
Og resultatet er desværre nedslående.
Undersøgelsen viser nemlig, at studerende fra højindkomstfamilier har næsten 20 procent større sandsynlighed for at gennemføre en universitetsuddannelse end studerende fra lavindkomstfamilier. Og for nylig slog Rockwool Fonden fast, at børns valg af uddannelse i dag er ligeså afhængig af forældrenes baggrund, som den var for 40-50 år siden.