I dag bliver mange heldigvis helbredt eller lever længere med kræften, og det stiller større krav til både ledere og medarbejdere, som sammen skal tage snakken om sygdomsforløbet og tidligt lave aftaler, der fx gør, at medarbejderen kan opretholde sine arbejdsopgaver, så længe vedkommende selv kan overskue det.
Åbenhed giver det bedste udgangspunkt for alle
Når en medarbejder rammes af en livstruende sygdom, vil det altid være medarbejderens eget valg, om og hvor meget vedkommende ønsker at dele sygdomsforløbet med arbejdspladsen og ledelsen.
Men det er til stor gavn for den videre proces, hvis medarbejderen tør være åben og huske på, at det er okay at være sårbar og acceptere, at det kan være svært at styre følelserne – især i begyndelsen af sygdomsforløbet.
Samtidig må lederen ikke være bange for at tage snakken, selvom den kan være svær. Lederen må og skal aldrig vende ryggen til problemerne. For åbenhed og dialog gør det nemmere for alle parter at håndtere situationen bedst muligt.
LÆS OGSÅ: Giv lederne bedre viden om sygemeldte
Det giver mulighed for at skabe de bedste løsninger for den syge medarbejder og kan bevirke, at arbejdet bliver en støtte, snarere end en byrde, i kampen mod kræften, fordi den kræftramte oplever fortsat at have værdi i virksomheden til trods for, at nogle arbejdsopgaver muligvis skal varetages af andre under sygdomsforløbet eller vedkommende kan være nødsaget til i perioder at arbejde på nedsat tid.
Den bedste løsning skal findes i et samarbejde
Mennesker reagerer ikke ens, når diagnosen lyder på kræft. Det betyder også, at der ikke er en præcis formel på, hvad der er den bedste løsning for den enkelte medarbejder.
Hvad den enkelte har behov for og hvilke hensyn, der skal tages, er en svær balance. For mens én kan opleve, at der bliver taget for lidt hensyn til vedkommendes situation, kan en anden opleve, at der bliver taget for meget hensyn, så den kræftramte bliver isoleret både arbejdsmæssigt og socialt. Det har ingen gavn af.
Derfor har medarbejder og leder en fælles opgave i sammen at finde løsninger, der tager de nødvendige hensyn til den kræftramte samtidig med, at arbejdspladsen får løst de akutte praktiske problemer et sygdomsforløb medfører.
LÆS OGSÅ: Drop berøringsangsten over for sygemeldte
Her kan arbejdspladsen lette processen for både leder og medarbejder ved at have retningslinjer og en personalepolitik, der kan understøtte, at særlige hensyn og tiltag træder i kraft, når en medarbejder bliver alvorligt syg. Den støtte kan have sin meget store fordele i den svære situation, alvorlig sygdom er, hvor tvivlen ofte råder.
Der ligger også en opgave hos kommunen og den praktiserende læge, som kan hjælpe den kræftramte og lederen med viden og erfaring, der kan lette de praktiske og administrative beslutninger omkring arbejdet og den syge.
Og den hjælp er nødvendig, hvis den kræftramte skal have de bedste forudsætninger i kampen mod kræften – og i tiden efter.