Slip de ledige og beskæftigelsessystemet fri til digitale samtaler
Corona-krisen har ramt dansk erhvervsliv og det danske arbejdsmarked hårdt. Arbejdsløsheden er tordnet i vejret, og der er brug for alle gode kræfter og ressourcer hos de ledige selv, erhvervslivet og rådgiverne hos jobcentre og a-kasser for at få de ledige hurtigst muligt tilbage i job. I den sammenhæng skal der derfor heller ikke bruges unødig tid og ressourcer på procedurer, som ikke hjælper de ledige tættere på job.
Af Thomas Kastrup-Larsen, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg, og Anne Bou Casals, direktør i Ledernes Hovedorganisation. Bragt i Jyllands-Posten og på Jyllands-posten.dk den 28. juni 2020.
28. juni 2020
Derfor ønsker KL og Ledernes Hovedorganisation, at Folketinget bløder op på kravet om, at de obligatoriske samtaler med ledige i jobcentre/a-kasser altid skal gennemføres som en fysisk samtale. Muligheden for telefoniske/digitale samtaler bør fremover være en del af værktøjskassen, også efter den 1. oktober i år, hvor muligheden ellers står til at ophøre.
Under nedlukningen af Danmark, hvor beskæftigelsesindsatsen var suspenderet, høstede vi generelt i både erhvervslivet og den offentlige sektor gode erfaringer med digitale møder, og dem skal vi selvfølgelig lære af nu. Der er ingen grund til, at ledige skal bruge tid, som de ellers kunne have brugt på at søge job eller fintune deres cv, på at sidde i en bil eller en bus for at komme frem og tilbage fra en samtale. Det giver hverken mening for de ledige, rådgiverne i jobcentre og a-kasser eller for den sags skyld klimaet. Samtidig giver det mere fleksibilitet for både de ledige, men også rådgiverne, som dermed kan bruge tiden optimalt på at hjælpe netop de ledige, som har behov for en mere intensiv indsats.