Jeg har sagt det tidligere og vil gerne pointere det igen: At sætte fokus på, hvordan medarbejdere klæder sig, kan lyde meget formalistisk, men når virksomheder vælger at gøre det, skyldes det i høj grad det image, man ønsker at sende til omverdenen. Det er i forhold til kunder og samarbejdspartnere, og det gælder i forhold til indretning, hjemmeside og lignende. Derfor har mange virksomheder også et skarpt fokus på, hvordan deres medarbejdere går klædt, eftersom medarbejderne er en del af virksomhedens ansigt udadtil.
Mange virksomheder har allerede regler om dresscode på arbejdspladsen, og en undersøgelse, som Lederne foretog i samarbejde med analyseinstituttet YouGov sidste år, viste da også, at to ud af fem virksomheder har skrevne eller uskrevne regler for medarbejdernes påklædning om sommeren. Tendensen er stigende og viser, at stadig flere virksomheder har fokus på beklædningen – herunder Morgenavisen Jyllands-Posten, som under stor mediebevågenhed i maj lancerede sin dresscode med en mail til medarbejderne, hvor avisens chefredaktør blandt andet skrev: ”Vi er på en arbejdsplads – ikke på en campingplads”.
LÆS OGSÅ: Hedebølge på jobbet
Men rent faktisk er den store udfordring ikke at indføre en dresscode – udfordringen ligger snarere i at sørge for, at reglerne bliver respekteret. Den førnævnte undersøgelse viste nemlig også, at knap halvdelen af lederne en eller flere gange har givet medarbejdere en påtale for ikke at overholde virksomhedens dresscode – en samtale, som måske kunne have været unødvendig, hvis der var blevet taget hånd om udfordringen i tide.
Der er ingen tvivl om, at de fleste ledere synes, at det kan være en svær samtale, når man skal tale med en medarbejder om beklædning, da det kan blive meget personligt. Men i lighed med mange andre medarbejdersamtaler, er dette en nødvendig samtale. Det følger den ledelsespligt, man har som leder og må og bør som sådan ikke være et problem.
LÆS OGSÅ: Ferietid er også lig med arbejdstid
Men det, jeg især derimod finder problematisk, er, når ledere ikke selv efterlever de regler og retningslinjer, der er udstukket af virksomhedens øverste ledelse. En leder er til enhver tid rollemodel for sine medarbejdere, og viger man bort fra det, giver man mere eller mindre tilladelse til, at medarbejdere kan gøre det samme. I tilfældet med dresscode er konsekvensen, hvis lederen blæser på påklædningsreglerne, at medarbejderne også selv finder ud af, om de vil møde op i kontorlandskabet iført shorts og badesandaler.
Som leder skal man være særligt opmærksom på, hvilket signal valget af tøj sender til medarbejderne. Er man selv en god rollemodel, er det alt andet lige meget lettere at tage den nødvendige samtale med medarbejderen eller med en lederkollega, som måske trænger til at få genopfrisket virksomhedens politik på området.