Lad os nu lære af corona-krisen - også i det offentlige
Coronaen har givet både virksomheder og den offentlige sektor værdifuld læring om blandt andet hjemmearbejde og digitale møder. Det skal selvfølgelig bruges til at skabe mere værdi – blandt andet i beskæftigelsesindsatsen, hvor det ikke giver mening fortsat at tvinge de ledige til fysiske samtaler i jobcentre og a-kasser.
Af Bodil Nordestgaard Ismiris, administrerende direktør i Lederne. Bragt i Jyllands-Posten og på Finans.dk den 10. juni 2020.
10. juni 2020
Næsten 50.000 mennesker har allerede mistet deres job i Danmark under corona-krisen, og det tal vil efter al sandsynlighed stige yderligere, når Folketinget begynder at udfase hjælpepakkerne med lønkompensation. Lederne har gennemført en undersøgelse i vores medlemspanel, hvor næsten en tredjedel sagde, at de forventede at måtte afskedige medarbejdere, når hjælpepakkerne udløb. Dertil kommer oven i købet, at de nuværende ledighedstal ikke omfatter en del funktionærer med længere opsigelse, som stadig får deres løn.
Det betyder, at rigtig mange mennesker pludselig står arbejdsløse, og for både de ledige, virksomhederne og samfundsøkonomiens skyld er det helt afgørende, at beskæftigelsessystemet står til rådighed med den bedste og mest effektive hjælp til at finde et hurtigt og rigtigt match mellem den ledige og en ny arbejdsgiver. Derfor skal jobcentrene og a-kasserne selvfølgelig bruge deres ressourcer på den rigtige måde, og her kan vi lære af erfaringerne fra corona-krisen.