Konflikter på arbejdspladsen kan være produktive - men de skal håndteres professionelt
Nye tal fra VIVE viser, at 41 procent af lønmodtagerne har oplevet en konflikt på arbejdspladsen det seneste år. Men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, lyder det fra Ledernes arbejdsmiljøchef.
13. april 2021
- Af Lars Andersen, arbejdsmiljøchef i Lederne. Bragt i A4 Arbejdsliv den 13. april 2021.
Konflikter på arbejdspladsen er langt fra et ukendt fænomen for hverken ledere eller medarbejdere. Og selvom mange oplever, at konflikter i sin natur har en negativ klang, så er konflikter i sig selv ikke nødvendigvis noget dårligt.
Konflikter er nemlig en naturlig og nødvendig del af dét at have en passioneret arbejdsplads med ledere og medarbejdere, der alle gerne vil gøre deres bedste, men også ind imellem ser forskelligt på, hvad den bedste løsning er. Konflikter kan derfor være både konstruktive og produktive og helt nødvendige, når det handler om at finde de bedste løsninger og beslutninger.
Det betyder naturligvis ikke, at man skal opsøge alle former for konflikter på sin arbejdsplads, men man skal heller ikke være bange for dem. Er man bange for konflikter, kan det nemlig både ødelægge innovation og avle en kultur, hvor både ledere og medarbejdere vender det blinde øje til uproduktive skænderier og konflikter – og heri opstår et problem.
For faglige diskussioner og konflikter, som trækker ud og ikke håndteres professionelt, kan nemt blive personlige og skabe vedvarende uproduktive konflikter, der fx kan føre til mobning.