Højt sygefravær handler sjældent om dårligt arbejdsmiljø
Hvis vi vil undgå højt sygefravær blandt kommunalt ansatte, må automatreaktionen ikke være at skyde på arbejdsmiljøet, lyder det fra Ledernes arbejdsmiljøchef.
10. maj 2021
- Af Lars Andersen, arbejdsmiljø- og ligestillingschef i Lederne. Bragt i A4 Arbejdsmiljø den 10. maj 2021.
For nyligt kom der tal for sygefraværet blandt de kommunalt ansatte fra Indenrigs- og Boligministeriets Benchmarkenhed, som desværre viste, at udviklingen går den forkerte vej trods et årelangt og vedholdende fokus på at forbedre arbejdsmiljøet i det offentlige.
Selvom der er store forskelle på kommunerne, så er sygefraværet i snit steget med 3,7 procent fra 2017 til 2019. Men går man et spadestik dybere, finder man ud af, at det er det langvarige sygefravær, der har drevet sygefraværet opad, mens det kortvarige sygefravær stort set er uændret.
Ifølge Jan Hjøllund, der er direktør for Center for Medarbejderudvikling, er det faktisk sådan, at kun 3 procent af medarbejderne inden for social- og sundhedsområdet i det offentlige står for 60 procent af det samlede sygefravær, hvilket vil sige, at de resterende 97 procent af medarbejderne har et sygefravær, der på niveau med sygefraværet i det private.
Altså er der intet, der tyder på et generelt dårligt arbejdsmiljø i det offentlige. I stedet skal det overvejes, om problemet ikke ligger et andet sted. Nemlig at der nogle steder er en kultur, hvor ledere forholder sig for passivt og ikke blander sig, når medarbejdere mistrives eller melder sig syge.