Erfaringer med fjernundervisning kan understøtte brugen af digital læring efter krisen
Polariseringen mellem de 'digitaliseringsbegejstrede' og dem, der sværger til den klassiske analoge undervisning virker ufrugtbar og kan forhindre, at vi gør brug af vores digitale erfaringer i undervisningen.
29. april 2020
Af Christina Laugesen, uddannelsespolitisk chefkonsulent hos Lederne. Bragt på Altinget.dk den 29. april 2020.
I Altinget Uddannelse kunne man mandag læse et debatindlæg om erfaringerne fra den digitale undervisning under skolelukningen med 41 lærere og skolepædagoger som afsendere.
Hovedbudskabet var følgende: ”I skoleverdenen må særligt én erfaring stå soleklart: At onlineundervisningen aldrig kan erstatte den virkelige undervisning”. Herefter rettede debattørerne en kritik imod ’de digitaliseringsbegejstrede’, der ifølge debattørerne overså at nære relationer og fællesskabet er særligt vigtigt for de børn og unge, der kommer fra udsatte familier.
Hos Lederne undrer vi os over behovet for at etablere så stærke modsætninger mellem de digitaliseringsbegejstrede og dem, der sværger til den klassiske analoge undervisning. For hvem af de såkaldte digitaliseringsbegejstrede er det, som mener eller har ytret, at vi skal undvære fællesskabet og nærværet i folkeskolen? Eller at digital læring skal anvendes for enhver pris uden overvejelser om didaktik og formål?