Efteruddannelsessystemet er ikke gearet til den digitale og bæredygtige omstilling
Der er brug for fornyelse af efteruddannelsessystemet på det videregående område, hvis ikke Danmark skal falde bagud i forhold til både den digitale og bæredygtige omstilling.
12. august 2021
- Af Thomas Christensen, uddannelseschef i Lederne. Bragt i EduTech den 12. august 2021.
I Danmark er vi rigtig gode til at uddanne os. Alene fra 1990 til 2018 er andelen af en årgang, som får en videregående uddannelse, steget fra 37 procent til 62 procent – og i samme periode er andelen med en lang videregående uddannelse mere end fordoblet fra 11 procent til 27 procent.
Den udvikling betyder imidlertid også, at vi må have et nyt syn på, hvordan arbejdsmarkedet vil være sammensat de kommende år – og i forlængelse heraf om vores overordnede uddannelsesindsats er fremtidssikret.
Det mener jeg, vi kan stille spørgsmålstegn ved, om den er i dag. For selvom vi er fantastisk dygtige til at sikre, at en stor andel af vores unge får en uddannelse, så har vi – som det er i dag – ikke sikret den livslange læring.