Diskrimination skal ud af danske arbejdspladser
Både ledere og medarbejdere med anden etnisk baggrund oplever indimellem diskrimination på danske arbejdspladser, viser undersøgelse fra Lederne. Det er især kunder, som ikke opfører sig ordentligt. Ledernes arbejdsmiljøchef slår fast, at det er et stort problem, som lederne spiller en nøglerolle i at forebygge og håndtere.
22. maj 2021
Det er ikke uden problemer at hedde Amina eller Mohammad på det danske arbejdsmarked. En undersøgelse, som Lederne har gennemført blandt vores medlemmer med personaleansvar, viser, at hver fjerde leder har medarbejdere med anden etnisk baggrund, som har oplevet diskrimination på arbejdspladsen i løbet af det seneste år. Og det går også ud over ledere. Hver ottende leder, der selv har udenlandsk baggrund, har oplevet diskrimination.
Diskrimination er et destruktivt uvæsen, som går ud over den enkelte og arbejdspladsen, og ét tilfælde af diskrimination er et for meget. Så i mine øjne viser tallene med al uønskelig tydelighed, at diskrimination er et problem på det danske arbejdsmarked, som alle skal tage dybt alvorligt. Og lederne på arbejdspladserne har en forpligtelse til at gå foran for at forebygge og håndtere diskrimination og racisme og agere rollemodel over for medarbejderne.
Det er særligt kunder, som ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt over for ansatte med anden etnisk baggrund. Blandt de ledere i undersøgelsen, der oplever, at deres medarbejdere udsættes for racisme eller diskrimination, siger 56 procent, at der kommer racistiske hentydninger eller diskriminerende handlinger fra kunder. Dernæst kommer øvrige medarbejdere, som 42 procent oplever diskrimination fra.