Det er en falliterklæring, at vi ikke formår at få flere unge med
Det er helt afgørende, at vi får indrettet uddannelsessystemet på en måde, så langt flere unge gennemfører en ungdomsuddannelse. En af nøglerne er en mere praksisbaseret undervisning i grundskolen, og så skal 10. klasse nytænkes og målrettes de unge, der har brug for en særlig indsats for at blive klar til en ungdomsuddannelse.
14. september 2021
- Af Christina Laugesen, uddannelsespolitisk chef i Lederne. Bragt i Altinget den 14. september 2021.
Den allerstørste udfordring når vi taler ungdomsuddannelser, er det faktum, at vi som samfund ikke har formået at løfte andelen af unge, der gennemfører en ungdomsuddannelse. Næsten en femtedel af de 25-årige har ikke fuldført en ungdomsuddannelse, og uden en hue på hovedet eller svendebrev i hånden er der desværre markant større sandsynlighed for at ende uden for arbejdsmarkedet. Det er en falliterklæring, at så mange unge tabes i grundskolen med risiko for efterfølgende at stå uden uddannelse eller job.
Ser vi på andelen af unge, der hverken er i uddannelse eller job, er tallene også nedslående. Næsten 50.000 unge i 15-24 årsalderen var i 2018 hverken i job, under uddannelse eller havde færdiggjort en uddannelse. Det svarer til syv procent af den samlede aldersgruppe, og den andel har desværre været relativt stabil siden 2011. I et land hvor vi ellers bryster os af vores uddannelsessystem, har vi her et stort arbejde at gøre for at sikre, at vi løfter ambitionerne bag FN’s verdensmål 4 om kvalitetsuddannelse til alle.
Det er med andre ord en særdeles vigtig opgave, som professor Nina Smith i spidsen for regeringens reformkommission har sat sig for at løse.