Data er en skattekiste med faldgruber for lederne
Det har været almindeligt at måle på salgsafdelingers resultater i årtier, men de senere års digitale tigerspring har givet nærmest uanede muligheder for også at bruge data til at måle på alle andre dele af virksomheden. Det kan give en række fordele for både virksomhederne og ofte også kunderne, men rummer også en række faldgruber, som den aktuelle sag med Nemlig.com viser.
23. april 2021
- Af Bodil Nordestgaard Ismiris, adm. direktør i Lederne. Bragt i Jyllands-Posten den 23. april 2021.
Nemlig.com var en af de store vindere under corona-krisen, hvor titusindvis af danskere for alvor fik øjnene op for at købe dagligvarer på nettet. Men de seneste par uger er det i stedet kritiske historier om ikke mindst arbejdsforholdene for de ansatte på firmaets lager og intensiv brug af data for at måle medarbejdernes effektivitet, som har fyldt i medierne.
Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvad der er op og ned i den konkrete sag. Og man skal have respekt for den store opgave, det er at tage imod mange nye medarbejdere på kort tid, som Nemlig.com har gjort, ligesom vi ikke skal glemme, at firmaet også løfter en vigtig integrationsopgave ved at tage medarbejdere ind, som er nye på det danske arbejdsmarked.
Men sagen rummer under alle omstændigheder en række interessante perspektiver i forhold til virksomheders brug af data, som er yderst relevante for langt de fleste virksomheder og ledere. Vi skal tænke nøje over, hvad der giver mening at måle på, og hvad der rummer nogle etiske dilemmaer eller kan have negative konsekvenser for arbejdsmiljøet.