Danskundervisning og aktivering skal gå hånd i hånd
Sprogkundskaber åbner døren til det danske arbejdsmarked for flygtninge og indvandrere, men det gør mødet med en dansk arbejdsplads også. Derfor bør virksomhedspraktik kombineres med andre indsatser.
03. november 2020
- Af Kim Møller Laursen, analysechef, Ledernes Hovedorganisation. Bragt i Altinget 3. november 2020
Der er desværre for mange flygtninge og indvandrere, der hverken har lært tilstrækkeligt dansk eller er kommet ud på arbejdsmarkedet, selvom de har været her i lang tid. Det er ikke holdbart. Derfor er vi hos Lederne enige med regeringen i, at der er behov for at styrke aktiveringsindsatsen til nytilkomne flygtninge og indvandrere, der fortsat har behov for at blive integreret.
Der er nemlig ingen tvivl om, at en aktiv beskæftigelsesindsats bidrager til at flytte mennesker tættere på arbejdsmarkedet. Omvendt driver mennesker, der ikke er genstand for en jobrettet indsats, væk fra arbejdsmarkedet.
Indsatsen for nyankomne flygtninge og nogle grupper af indvandrere på kontanthjælpsydelser kan styrkes ved, at de skal deltage i 37 timers ’aktivitet’. Begrebet dækker over både aktivering i form af eksempelvis virksomhedspraktik, og opkvalificering i form af eksempelvis danskkurser, faglige kurser eller målrettede jobsøgningskurser.