Bedre studievejledning og brobygning til erhvervslivet skal begrænse frafald
Hver gang ti studerende starter på en videregående uddannelse, er der tre, som falder fra for at skifte spor eller som helt dropper studiedrømmene, og på bacheloruddannelserne er andelen, der falder fra endda steget fra 29 procent i 2013 til 36 procent i 2018.
21. januar 2020
Af Christina Laugesen, uddannelsespolitisk chefkonsulent hos Lederne. Bragt på Altinget.dk den 21. januar 2020
Frafaldet på de videregående uddannelser er et stort samfundsmæssigt problem, fordi frafald har store omkostninger både for samfundet, uddannelsesinstitutionerne og for den enkelte studerende. Og vi har brug for et uddannelsessystem, der sikrer, at flere studerende trives med at studere og bider sig fast, når de først er startet.
Derfor er der behov for, at alle uddannelsesinstitutioner styrker frafaldindsatserne og bliver bedre til at fastholde de studerende.
Derfor er der behov for, at alle uddannelsesinstitutioner styrker frafaldindsatserne og bliver bedre til at fastholde de studerende.
Indsigt i fremtidige jobmuligheder er afgørende
Til at begynde med er der brug for, at der bliver skabt bedre match mellem de studerende og de uddannelser, de påbegynder. Blandt de bachelorstuderende, som falder fra allerede det første år, er der ifølge en rapport fra Uddannelses- og Forskningsministeriet 43 procent, som begrunder frafaldet med, at de ikke kan se sig selv i de jobs, som uddannelsen fører til.
Derfor mener Lederne, at vejledningen på alle de gymnasiale uddannelser og hos Studievalg Danmark bør styrkes, så flere unge får en individuel karrierevejledning, der i langt højere grad har fokus på jobprofiler og jobrettede kompetencer tilknyttet de videregående uddannelser.
Derudover foreslår vi, at man indfører samtaler og test i forbindelse med kvote 2-optag på de universitetsuddannelser, som har et frafald det første år på mere end 25 procent, hvilket i 2018 omfattede 32 uddannelser.
Et lignende tiltag er allerede gjort på læreruddannelsen blandt alle elever med et karaktergennemsnit under 7, hvor de foreløbige resultater fra Danmarks Evalueringsinstitutpeger på, at omkring en femtedel færre falder fra sammenlignet med studerende med nogenlunde samme karaktergennemsnit lige over syv, der er optaget via kvote 1.