Mit Lederne

Ærgerligt med ledige pladser på STEM-uddannelser

Ærgerligt med ledige pladser på STEM-uddannelser

Selvom flere unge i år har søgt mod de tekniske og naturfaglige uddannelser, er der stadig ledige pladser på halvdelen af alle såkaldte STEM-uddannelser. 


16. september 2020

Af Christina Laugesen, uddannelsespolitisk chefkonsulent hos Lederne. Bragt i Avisen Danmark d. 16. september 2020

STEM står for Science, Technology, Engineering and Mathematics og dækker herhjemme over 315 forskellige uddannelser. Det samlede antal af ansøgere til STEM-uddannelserne er i år steget med 13 procent.

Trods det er der stadig ledige studiepladser på halvdelen af STEM-uddannelserne her ved studieårets begyndelse. Det er desværre et tydeligt tegn på, at vi langt fra er i mål med målsætningen om at få flere unge til at interesse sig for STEM. Hvis vi skal nå målet, skal vi lykkes langt bedre med at få kvinderne med ombord.

Det kan vi gøre ved at fastholde pigernes interesse for de naturvidenskabelige fag i folkeskolen og ved at vise, at de kompetencer, man får gennem en STEM-uddannelse, er afgørende for vigtige samfundsudfordringer som fx digital og bæredygtig udvikling og hele den grønne omstilling. Det kan være med til, at flere kvinder kan se sig selv i STEM-uddannelser og STEM-job.

Derfor er det vigtigt, at vi alle – både uddannelsesinstitutioner, erhvervsliv og politikere – holder øjet på bolden og har et fortsat fokus på at få flere unge, både drenge og piger til at engagere sig i STEM.

Det er især erhvervsakademierne der kæmper med at få besat alle studiepladserne på de forskellige teknolog-uddannelser.

Det er ærgerligt, at studiepladser på STEM-uddannelserne står tomme, mens virksomhederne mangler medarbejdere med netop de kompetencer. Derfor er alle uddannelsesinstitutioner nødt til at blive endnu bedre til at markedsføre STEM-uddannelserne, så flere unge finder det attraktivt at gå den vej.

Det skylder vi både de unge, der gerne vil have et fast, vellønnet job, og de virksomheder, der i dag mangler dygtige medarbejdere med tekniske og naturvidenskabelige kompetencer.