Flertal af ledere: Distancearbejde er mere krævende end arbejde på kontoret
Selvom mange ledere er glade for muligheden for at kunne arbejde hjemme, så oplever tre ud af fire ledere, at ledelse på distancen er mere krævende.
06. april 2021
Siden coronavirussen for et års tid siden sendte mange ledere og medarbejdere på hjemmearbejde, har der været meget fokus på hvilke fordele og ulemper, der er ved hjemmearbejdet.
Selvom mange – både ledere og medarbejdere – oplever en øget fleksibilitet i hverdagen ved at kunne arbejde hjemmefra, så er hjemmearbejdet også mere krævende, viser ny undersøgelse fra Lederne.
I undersøgelsen, hvor der indgår svar fra 1.016 ledere, som pt. arbejder hjemmefra fuldtid eller arbejder skiftevis hjemmefra og på arbejdspladsen, svarer 72 procent af lederne – eller tre ud af fire – at det er mere krævende at være distanceleder end leder på kontoret.
Tallet overrasker ikke Ledernes chefkonsulent, Signe Tønnesen, som forklarer, at der er flere årsager til, at hjemmearbejdet opleves som mere krævende:
- Mange af os er overgået til en ukendt arbejdsform overnight. For mange ledere og medarbejdere har det været helt nyt at skulle arbejde hjemmefra. Det har heller ikke været muligt at stoppe op og reflektere over, hvad der fungerer og ikke fungerer ved hjemmearbejde – og ikke mindst at finde løsninger, der virker. Endelig har det tekniske i at skulle arbejde hjemmefra også været en udfordring for flere, siger hun.
Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn: 'Jeg synes, at det er mere krævende at være distanceleder end leder på kontoret' | Andel |
Enig/Overvejende enig | 72% |
Hverken enig eller uenig | 15% |
Uenig/Overvejende uenig | 12% |
Ved ikke | 1% |
Nye måder at kommunikere på og mere systematik
Selvom mange af lederne i undersøgelsen svarer, at de overordnet set trives i rollen som distanceleder og selv mener, at de er i stand til at udføre deres ledelsesmæssige opgaver effektivt over distancen, så angiver 42 procent af lederne, at de har et større behov end tidligere for at strukturere deres arbejdsdag, når de arbejder hjemmefra.
Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn: 'Jeg har et større behov for at strukturere min arbejdsdag, når jeg arbejder hjemmefra | Andel |
Enig/Overvejende enig | 42% |
Hverken enig eller uenig | 24% |
Uenig/Overvejende uenig | 34% |
Ved ikke | 0% |
Det er ifølge Signe Tønnesen helt naturligt, da der er brug for, at lederen følger mere aktivt op og er mere opsøgende over for sine medarbejdere, når arbejdet foregår på distancen.
- Det er klart, at lederne oplever, at de bliver nødt til at strukturere deres arbejdsdag mere end normalt. Når man sidder sammen, vil ens medarbejdere af egen drift tage fat i dig som leder, hvis de har spørgsmål eller brug for sparring. Men når arbejdet foregår på distancen, kan man ikke regne med, at medarbejderne kontakter en ved småting, fordi vedkommende ikke vil forstyrre unødigt. Derfor skal man som leder være mere opsøgende over for sine medarbejdere – og det kræver mere struktur og også mere tid, siger Ledernes chefkonsulent.
Den uformelle snak og socialisering, der normalt finder sted på arbejdspladsen, har også fået sværere vilkår under coronakrisens hjemmearbejde, lyder det fra Signe Tønnesen.
- Man stikker ikke lige hovedet ind ad døren og snakker med folk eller hører hvordan weekenden er gået henne ved kaffemaskinen, når arbejdet foregår på distancen. Det kræver nye måder at mødes og samtale på. Og det kræver mere systematik og organisering fra lederens side af at sikre den faglige såvel som den sociale snak i afdelingen, siger hun.
Af samme årsag er Walk&Talk-ture blevet meget større, ligesom at digitale fredagsbar og kaffepauser på Teams for langt de fleste ikke var noget, man havde prøvet før corona.
- Alt det er et forsøg på aktivt at erstatte den naturlige sociale interaktion, der foregik før corona kom til Danmark. Heldigvis giver alle disse erfaringer os et solidt fundament til fremtidens fleksible arbejde, der uden tvivl vil involvere mere arbejde hjemmefra, slutter Signe Tønnesen.