Flertal af ledere tjekker ansøgere på de sociale medier

Hvis du søger et nyt job, skal du være forberedt på, at virksomheden måske tjekker dine profiler på de sociale medier. Det gør næsten seks ud af ti ledere, når de skal ansætte en ny medarbejder. Det viser undersøgelse fra Lederne.

24. marts 2020

Når virksomheder søger nye medarbejdere, er det meget normalt at slå stillingen op på sociale medier såsom LinkedIn eller Facebook. Men de sociale medier bruges ikke kun til at gøre potentielle kandidater opmærksomme på jobbet. De bruges også på en anden måde; nemlig til at baggrundstjekke ansøgere eller potentielle kandidater til jobbet.

 

Det gør næsten seks ud af ti ledere ifølge en undersøgelse, som YouGov har gennemført for Lederne blandt 1.183 ledere i den private sektor, der inden for de seneste to år har været med til at ansætte enten en lederkollega eller en medarbejder med videregående uddannelse. I undersøgelsen svarer 56 procent af lederne, at de ved den seneste ansættelse tjekkede udvalgte eller alle ansøgere på de sociale medier.

 

Ifølge ledelsesrådgiver hos Lederne, Flemming Andersen, er der ikke noget overraskende i, at man som leder tjekker jobkandidater på de sociale medier under rekrutteringsforløbet eller inden jobsamtalen.

- De fleste er ærlige, men nogle giver et lidt for positivt billede af deres kvalifikationer i deres ansøgning. Men på folks LinkedIn-profil kan man – til en vis grad – få bekræftet ansættelser, ansvarsområder og resultater, som ansøgeren beskriver. Hvis man nu har skrevet, at man har været ansat et sted fra 2016 til 2017, men man på nettet kan se, at ansættelsen var fra medio december 2016 til medio januar 2017, er det en afvigelse fra den fulde sandhed, der også kan være på andre områder, forklarer Flemming Andersen.

Rekruttering_some

Hvis en ansøger skal ansættes i en udadvendt position, hvor vedkommende skal være på egen hånd og repræsentere virksomheden alene, kan det være særlig vigtigt, at der er harmoni mellem det, som ansøgeren giver indtryk af i sin ansøgning og det indtryk, man får af personen på de sociale medier.

 

For det med at få et job og konstant skulle spille en rolle, der ikke ligger én naturligt, virker ikke i længden, påpeger Flemming Andersen.

 

- Det kan være meget dyrt for en virksomhed at foretage en fejlrekruttering, så derfor er det helt normalt lige at google ansøgere og se oplysninger, som ligger offentlig tilgængeligt. Det kan give et dybere indblik i ansøgerens arbejdsbaggrund og erfaringer, som kan have betydning for ansættelsen. Måske ser man også, at man på nogen områder har en fælles referenceramme, hvilket altid er godt at starte jobsamtalen med, siger han.


FAKTABOKS: HVAD MÅ EN ARBEJDSGIVER?

En arbejdsgiver må uden samtykke hente oplysninger på de sociale medier, så længe disse er offentligt tilgængelige for alle. Er oplysningerne ikke offentligt tilgængelige, men kan kun tilgås gennem fx en venneanmodning eller ved brug af bekendte adgang til profilen, kræves ansøgerens samtykke til indhentning.

En arbejdsgiver må kun indhente saglige og proportionelle oplysninger ift. selve ansøgnings- og rekrutteringsprocessen.

Hvis man som arbejdsgiver indhenter oplysninger, skal man oplyse, at man indhenter oplysninger, fx i en generel persondatapolitik på hjemmeside. Alle indsamlede oplysninger skal slettes, når de ikke længere er relevante i forhold til rekrutteringsprocessen.

Kontaktoplysninger

Diana Bergenser

Diana Bergenser

Presse- og analysekonsulent

Mobil: 2399 4962

E-mail: dib@lho.dk