Den svære sygesamtale: 9 gode råd

Som leder er det dit ansvar at tage sygesamtalen. Det kan være svært. Måske skal du tale med en medarbejder om for mange sygedage eller tage en samtale, der indebærer, at medarbejderen bliver tilbudt andre opgaver eller en anden position. Uanset hvad gælder om at være forberedt og have tænkt sig om inden da.

9 gode råd til den svære sygesamtale

  1. Send en mail inden samtalen
    Du bør på forhånd give besked om, hvad I skal snakke om og oplyse om muligheden for at have en tredjepart med. Vær meget opmærksom på, hvad du konkret skriver, da medarbejdere godt kan blive nervøse ved at skulle til en samtale om sygdom og fravær. En skriftlig indkaldelse fungerer også som dokumentation for, at der har været et møde.
  2. Afsæt god tid til samtalen – både før og efter
    Det er ikke optimalt at haste fra et møde direkte til en sygesamtale. Sørg for, at du har god tid til at forberede dig mentalt før mødet, og at du har tid bagefter til at få skrevet aftaler ned.
  3. Tænk over, hvordan du har det med medarbejderen
    Er det en person, du har sympati for eller det modsatte? Vær ærlig i dine overvejelser, så du har mulighed for at lægge din egen holdning til side og være mere professionel.
  4. Overvej de vigtigste spørgsmål, du skal have styr på
    Det kan typisk være personlige spørgsmål om ændring i adfærd eller en forklaring på for mange sygedage. Vær ærlig, men overvej, hvordan du formulerer spørgsmålene.
  5. Start med at sætte en ramme for samtalen
    Fortæl hvad formålet med mødet er, hvad skal det handle om, og hvad skal mødet ende med.
  6. Indled med en status og spørg ind til hvordan det går?
    Forsøg at finde ud af hvilken type sygemelding, I ser ind i, og hvilke muligheder virksomheden har for at hjælpe. Ser den ansatte sig selv komme tilbage på arbejdspladsen? Pas på med at tale løsninger for tidligt. Brug tid på at undersøge, spørge ind og lytte.
  7. Tal om muligheder
    Hvis medarbejderen er klar til at vende tilbage eller gerne vil tilbage på et tidspunkt, så lav en foreløbig plan for hvordan og hvornår. Vær opmærksom på, at planen ofte skal justeres undervejs.
  8. Til sidst: Opsummér
    Opsummér, hvad I konkret har talt om og aftal, hvornår I mødes igen. Hvis det er muligt så aftal, hvad mødet næste gang skal have fokus på.
  9. Send en mail efter samtalen
    Gentag din opsummering i en mail, med det vigtigste I har talt om, hvad I er kommet frem til, og hvornår I mødes igen. Det er vigtig dokumentation, hvis der senere opstår tvivl eller uenigheder.

Læs mere om, hvordan håndterer en medarbejderes sygefravær

Ledersparring

Få hjælp af en professionel rådgiver over telefonen eller Skype, når du møder udfordringer i lederjobbet. Vi tager altid udgangspunkt i din aktuelle situation, så du kan få hjælp med netop det, der gør en forskel for dig.

Ring til vores ledelsesrådgivere på 3283 3617 i hverdage fra 8.30-15.30 (8.30-15.00 fredag) eller bestil et opkald. 

Tekande og kop

Sygefraværsguide: Tidsfrister, der skal overholdes ved langtidssygdom

Når din medarbejder er syg, er der en række tidsfrister, der skal overholdes. Vi guider dig igennem her.
Kvinde til møde

Guide: Sådan skaber du et godt psykisk arbejdsmiljø

Der er meget at vinde ved at skabe et godt psykisk arbejdsmiljø. Både for dine medarbejdere og for dig som leder. Her udpeger vores ledelsesrådgiver fem fokuspunkter, som vil styrke det psykiske arbejdsmiljø.