Anonym trivselsmåling prikker stress ud
Samme ”kaskademodel” gælder, når det drejer sig om forebyggelse.
– Det starter hos topledelsen, går videre til mellemlederne og ud til medarbejderne, siger Heino Juhl. Forebyggelsen sker blandt andet i form af en årlig anonym trivselsmåling, som har til formål at prikke stress ud. Den består af spørgsmålsom: ”Føler du dig respekteret af din leder? Har du det godt med dine kolleger?” og så videre. Hvis nogen dropper dramatisk i målingen, kan det være udtryk for mistrivsel.
– Det kan lyde lidt blødt, at vi bruger tid på at snakke om det, men hvis ikke vi tør sige det højt, så tør vores medarbejdere heller ikke, siger Mette Brøndum, som også gør meget ud af at skabe en følelse af tilgængelighed hos alle: – Vi har en åben dør-holdning, hvor vi forsøger at give den enkelte medarbejder mulighed for at fortælle, hvordan det går i dagligdagen. Det gør vi ved at være synlige, til stede og altid åbne for kritik, siger Mette Brøndum.
Lindab holder således introdage for nye medarbejdere cirka to gange om året, og derudover har alle medarbejdere mulighed for at møde direktionen ved kvartalsmøder. Den enkelte leder holder tavlemøder, hvor trivsel og motivation også er på agendaen. Endelig holder virksomheden en årlig Lindab-dag for alle medarbejdere, hvor de lærer hinanden at kende på tværs af afdelinger og har mulighed for at få en snak med deres ledere og direktionen uden for dagligdagen.
Når hjælpen kommer for sent
Trods indsatsens, både i form af forebyggelse og håndtering, oplever Lindab indimellem, at det går galt. – Vi havde et eksempel, hvor en i produktionen meldte sig syg. Efter et langt hårdt arbejde lykkedes det vores tilknyttede coach at få åbnet en dør. Der blev truffet aftale om, at han skulle komme ind og drikke en kop kaffe. Han kom ikke. Han blev langtidssyg, kommunen kom ind over, og det endte med, at han ikke kom tilbage. Der kunne jeg godt have ønsket, at vi var kommet ind fra starten, siger Heino Juhl.
For Mette Brøndum understreger eksemplet vigtigheden af det fælles ansvar for at holde øje med hinanden i virksomheden.
– De, der har stået sammen med ham hver dag, har jo kunnet mærke, at der var noget galt. Det er derfor, vi hele tiden opfordrer til, at man giver et hint. Og så forlanger vi, at man tager ansvar for sig selv og sin afdeling,” siger hun.
Og ”sig selv” kommer vel at mærke først – altid, understreger direktøren:
– Jeg har en model, hvor man kan se på sit liv og fortælle, hvordan man prioriterer sit arbejde, sin familie og sig selv. Folk tror altid, at vi gerne vil høre, at man prioriterer Lindab højest, men det er forkert. Det er ligesom i en flyvemaskine: først på med iltmasken selv, derefter din familie, og så arbejdet. Du skal være noget for dig selv, før du kan være noget for andre.