Tilbagebetalingspligt relaterer sig til spørgsmålet om, hvad der sker, hvis medarbejderen siger op, bliver sagt op eller uddannelsesforløbet på anden måde bliver afbrudt. Vi anbefaler, at den tilbagebetalingspligt der eventuelt kan være, kun relaterer sig til selve studieafgifterne, som er udgifter til undervisningen - og altså ikke for eksempel udgifter til undervisningsmateriale, rejser, forplejning og lignende.
OBS: Hvis virksomheden kræver vilkår om tilbagebetalingspligt, anbefaler vi, at der kun indsættes vilkår i den skriftlige aftale i tilfælde af din egen opsigelse. Hvis du som medarbejder bliver opsagt fra virksomhedens side under eller efter uddannelsens gennemførelse, bør det fremgå af aftalen, at du som medarbejder ikke er forpligtet til at tilbagebetale uddannelsesudgifterne.
I kan f.eks. aftale følgende om tilbagebetalingspligten i den skriftlige aftale:
- Du har som medarbejder kun pligt til at tilbagebetale studieafgifter afholdt af virksomheden i tilfælde af, at du selv opsiger din stilling inden afslutningen af uddannelsen. Her skal præciseres hvor meget, du som medarbejder skal tilbagebetale.
Tilbagebetalingspligt efter afsluttet uddannelse (her er typisk tale om en længerevarende uddannelse som fx en master):
- Hvis du som medarbejder opsiger din stilling inden seks måneder efter at have gennemført uddannelsen, skal du tilbagebetale (for eksempel) 50 % af de studieudgifter, arbejdspladsen har betalt.
- Hvis du som medarbejder opsiger din stilling efter seks måneder, men inden 12 måneder efter du har gennemført uddannelsen, skal du tilbagebetale (for eksempel) 25 % af de studieudgifter, arbejdspladsen har betalt.
- Hvis du som medarbejder opsiger din stilling 12 måneder eller senere efter, du har gennemført din uddannelse, sker der ingen tilbagebetaling.