Mit Lederne

Performance og stress

Performance og stress

Stress koster. For de mennesker der bliver ramt, på virksomhedernes bundlinje og for samfundet. For at forebygge stress på din arbejdsplads eller i dit team kan du vende blikket mod, hvordan det daglige arbejde kan være en kilde til stress – og hvordan god og bæredygtig ledelse kan gøre en forskel.

Det betyder, at du som leder skal se på trivsel og performance som hinandens forudsætninger, som noget der går hånd i hånd - og på den måde skaber en bæredygtig organisation og arbejdsplads. For trives dine medarbejdere, er det lettere for dem at gøre et godt stykke arbejde og opnå gode resultater, en forudsætning for sund vækst og sorte tal i regnskabsbogen.

Det kræver, at topledelsen går forrest og sætter retningen mod en organisation og en arbejdsplads, hvor der bliver taget lige så meget hånd om den menneskelige bundlinje, som den økonomiske bundlinje.  

hartmanns og novo nordisk: sådan arbejder vi med trivsel og performance  

Hartmanns og novo nordisk: Sådan gør du en forskel for dine medarbejdere

"Hvis alt andet kikser, så prøv med nærvær" lyder rådet fra CEO i Hartmanns, Anne-Mette Ravn. Det er ikke alle organisationer, der interesserer sig for trivsel eller den menneskelige bundlinje, men derfor kan du godt som mellemleder gøre en forskel for dine medarbejdere, og prøve at påvirke din topledelse. Få alle de gode råd her. 

Fra den virkelige verden: Inspiration til arbejdet med trivsel og stress

Entreprenørvirksomheden Adserballe og Knudsen har vundet priser for deres arbejdsmiljø. Det har krævet fokus, træning og penge, og arbejdet er langt fra slut endnu. Men gevinsterne er til at tage at føle på, fortæller HR-udviklingskonsulent Dianna N. Hansen.

Hvordan ser man skaden, før den sker? Det er næste skridt i indsatsen mod stress i produktionsvirksomheden Lindab, hvor adm. direktør Mette Brøndum tror på, at gode ledere giver glade medarbejdere, glade medarbejdere giver glade kunder, og glade kunder er god forretning.

Sektionschef Thomas Willumsen blev ramt personligt, når hans medarbejdere gik ned med stress. Efter et systematisk trivselsarbejde på hans arbejdsplads har han nu en ny tilgang til både stress og ledelse.  

For få år siden var linjeleder Alex Løkkegaard mest drevet af resultater og ofte utålmodig med sine medarbejdere. Efter at han selv har været igennem stress, er han blevet en mere lydhør og omsorgsfuld leder. Og resultaterne er stadig i top.