• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
lederne_spring_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Juridisk
      • Karriere
      • Lønforhandling
      • Stress og trivsel
      • Kurser og arrangementer
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
    • Bank
    • Privatforsikringer
    • Lønsikring
    • Netværk
    • Pension
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Anmeld skade til ulykkesforsikring
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Overvejer du at blive selvstændig?
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Lønsikring
      • Pension
      • Privatforsikringer
    • Vi støtter dig i din karriere
    • Sådan bliver du leder
      • Bliv leder på din arbejdsplads
      • Forbered dig på lederrollen
      • Den uformelle lederrolle
      • Ledervejen på din arbejdsplads
      • Pitch dig selv som leder
      • Tre eksempler på veje til at blive leder
      • Bliv leder på ny arbejdsplads
      • Den gode ansøgning til lederjobbet
      • Skræddersy dit CV til første lederjob
      • Start som leder i nyt job
      • Tre eksempler på veje til at blive leder
    • Find og styrk dine lederkompetencer
    • Find din ledelsesstil
    • Hvilken type leder er du?
    • Få rådgivning til dine lederambitioner
    • Guide til dit første lederjob
    • Kurser og arrangementer
      • Arrangementer og events
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Kurser og uddannelser
    • Webinarer
    • Ansættelsesvilkår
      • Barsel
      • Regler ved adoption
      • Barselsberegner
      • Dine rettigheder
      • Løn og barselsdagpenge
      • Regler for orlov
      • Ferie
      • Ferieberegner
      • Afholdelse af ferie
      • Optjen ferie
      • Ekstra lang ferie
      • Sygdom under ferie
      • Restferie
      • Få en god start efter ferien
    • Få juridisk rådgivning
    • Job i udlandet
      • Konkurs
      • 6 gode råd ved konkurs
      • Søg et lån
      • Regler ved konkurs
      • Rekonstruktion
      • Kontrakt
      • 3 ting du skal huske i kontrakten til dit første lederjob
      • Ændringer i dine vilkår
      • Din arbejdstid
      • Direktørkontrakt
      • Funktionærkontrakt
      • Klausuler
      • Få rådgivning om din kontrakt
      • Stillingsbeskrivelse
      • Løn
      • Aktieoptioner og warrants
      • Bonus og anden resultatløn
      • Få rådgivning om lønforhandling
      • Genforhandling af løn
      • Løn i det offentlige
      • Lønberegner
      • Lønforhandling ved jobskifte
      • Lønsikring
      • Hvis du ikke får din løn
      • Personalegoder
      • Få mere i løn
      • Nedsat arbejdsevne
      • Fleksjob
      • Førtidspension
      • Revalidering
      • Sygedagpenge
      • Opsigelse
      • Advarsel
      • Afskedigelsesrunder
      • Bonus og opsigelse
      • Du vil sige op
      • Er du blevet opsagt?
      • Loyalitet og tavshedspligt
      • Lønsikring
      • Opsigelsesberegner
      • Få rådgivning om opsigelse
      • Tjekliste til din opsigelse
      • Tjenstlig samtale
      • Orlov
      • Længerevarende orlov
      • Pasning
      • Plejeorlov
      • Pludselig ulykke
      • Sorgorlov
      • Overenskomster
      • Vores overenskomster
      • Konfliktsituation
    • Retssag
      • Sygdom og fravær
      • Arbejdsskade
      • Barn syg
      • Dårlige vejforhold
      • Dokumenter din sygdom
      • Hvis du bliver syg
      • Sygemelding
      • Tillidshverv
      • Medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem
      • Persondata
      • Medlem af samarbejdsudvalg
      • Talsperson
      • Tillidsrepræsentant
    • Jobsøgning
    • AI i jobsøgning
      • Ansøgning
      • Den gode ansøgning
      • Eksempler på ansøgninger
      • Ring op
      • Sprog og layout
      • Stillingsopslaget
      • Succeshistorier
      • Uopfordret ansøgning
      • Videopræsentation
      • CV
      • Eksempler på CV
      • Få feedback på dit CV
      • Målret dit CV
      • Opbyg dit CV
    • CVR-registrerede virksomheder
    • Fra ledig til selvstændig
    • Jobmatch
      • Jobsamtalen
      • Bliv klar til jobsamtalen
      • Elevatortalen
      • Guide til jobsamtalen
      • Online jobsamtale
      • Sparring til jobsamtalen
      • Sparring til jobsamtalen
      • Jobskifte
      • Brancheskift
      • Kend dit drømmejob
      • Kom godt fra start
      • Lederguiden: Drømmejob
      • Sådan leder du ledere
    • Jobsøgningsdatabaser
    • Karrieresparring
      • Kurser og netværk
      • Karrierenetværk
      • Topledernetværk
      • LinkedIn
      • Få styr på LinkedIn
      • Jobsøgning med LinkedIn
      • Netværk på LinkedIn
      • Professionel LinkedIn
      • Ny leder
      • De første måneder
      • Forberedelse
      • Kom godt fra start
      • Undgå disse fejl
      • Senkarriere
      • Fup eller fakta
      • Livslang læring
      • Jobmatch
      • Sent jobskifte
      • Tag dialogen
      • Økonomiske fordele
    • Trivsel og udvikling
    • Ledernetværk
      • Min gennemslagskraft
      • Brug dit kropssprog til at kommunikere
      • Gode råd til personlig gennemslagskraft
      • Styrk din ledelse
      • Min motivation og trivsel
      • Fokustid
      • Gør dit job til dit drømmejob
      • Pas på din trivsel
      • Trivselstest
      • Job og familieliv
      • Skab et stærkt netværk
      • Min stress
      • Forebyg og håndter stress
      • Hvis du bliver syg med stress
      • Spot stress
      • Stresssygemeldt
      • Stresstest
      • Tilbage på job
    • Få rådgivning om stress og trivsel
    • Få rådgivning om kompetenceudvikling
  • Log ind
    Bliv medlem

    Vi leder efter dig, der vil være leder.  Lederne Spring er en fagforening og a-kasse, der bringer dig tættere på dit første lederjob. Meld dig ind i dag, og få et kursus til en værdi af 6.400 kr. og de første tre måneder i fagforeningen gratis.

    Læs mere
  • Lederne Spring
  • Trivsel og udvikling
  • Min gennemslagskraft
  • Gode råd til personlig gennemslagskraft

lederne_spring_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • Om Lederne Spring
  • Om Lederne Spring
  • Karriere i Lederne
  • Nyheder
  • Lokalafdelinger
  •  
  • En del af Lederne
  • Lederne
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
  • Lederne Kompetencecenter
  • Bliv medlem
  • Lederne Spring – fagforening og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • COOKIEPOLITIKPRIVATLIVSPOLITIK

Personlig gennemslagskraftseks gode råd

Kropssprog, stemme og budskab er nogle af de vigtigste ting, når du vil styrke din personlige gennemslagskraft. Her får du seks gode råd til, hvordan du gør.

1. Udvis oprigtig nysgerrighed

Når du gerne vil kommunikere effektivt, er det vigtigt, at dine modtagere oplever, at du vil dem det godt. Det kan du f.eks. vise gennem dit kropssprog ved at:

  • Have øjenkontakt med dine modtagere. Øjenkontakten skal ikke være konstant, men 50-60 procent af tiden er en god tommelfingerregel.
  • Gøre dig umage. Du viser dine modtagere, at du gør dig umage ved at tage dig god tid og lytte tydeligt ved at nikke og sige opmuntrende ord, når de andre siger noget – og ved selv at tale til dem med betænksomhed og omtanke.
  • Vise engagement. Du viser engagement og begejstring, når dit kropssprog er åbent, du er vendt mod dem, du taler til, og bruger tonering i din stemme.

2. Skab respekt

En vigtig del af en leders rolle er at kunne skabe respekt om sig selv. Du skal kunne træde troværdigt ind i den rolle, der forventes af dig.

Det kan du f.eks. gøre ved at:

  • Tage plads. Tør du tale så højt, at andre kan høre dig? Tør du rette ryggen og se op – og lade din krop fylde i rummet? Uanset om du er høj eller lav, er din måde at bære dig selv på helt afgørende for, hvordan dine modtagere forstår dine budskaber.
  • Bruge din gestik. Brug dine hænder aktivt til at understrege det, du siger. Dine modtagere vil ubevidst registrere, om der er sammenhæng mellem dine hænder og det, du siger.
  • Udtale, pause og betoning. Brug betoninger og pauser til at vise, hvem du er, og hvad du vil sige. Det kan være sårbart, fordi du står tydeligt frem med dit budskab, men det skaber også respekt.

3. Udstrål nærvær

Din evne til at være til stede i tid og rum er noget, andre samler ubevidst op som en markør for, om de skal tage dig alvorligt. At være nærværende er derfor en helt essentiel evne at træne for at blive en god leder. Når du gerne vil udstråle nærvær, kan du f.eks. arbejde med:

  • Kroppen. Nogle mennesker er meget rolige fra naturens side, mens andre er mere urolige. Men alle kan træne ro. Øv dig i at stå og tale roligt, trække vejret, udtale ordene og holde bevidste pauser.
  • Tale. I selve situationen bliver du nærværende ved at give dig god tid til at tale, trække vejret og lytte til, hvad du selv siger, i stedet for at fokusere på det næste, du skal sige, eller på din agenda. Se på dine modtagere, mens du taler, og giv dig tid til at opleve deres reaktion på det, du siger.

4. Vælg et klart budskab

Et budskab er en sætning på højest ti ord, som er essensen af det, du vil have din modtager til at tage med sig.

Forestil dig, at du stiller dig ved døren efter et møde eller en præsentation og spørger folk på vejen ud, hvad de hørte dig sige? Hvis de ikke kan gengive det med én sætning, har du ikke formuleret dig tydeligt nok hverken verbalt eller nonverbalt.

Derfor er det vigtigt, at du både har gjort dig dit budskab klart, og at du siger det højt til dine tilhørere. Du kan f.eks. være bevidst om:

  • Skarphed. Du skal gerne vide, hvad dit budskab er, og hvordan du vil formidle det. Spørg dig selv: Hvad vil du gerne citeres for bagefter?
  • Gentagelse. I selve situationen er det en god idé at gentage budskabet flere gange; ikke kun for at din modtager kan huske det, men også fordi vi ved, at gentagelser får et budskab til at virke særligt validt og seriøst.

Har du brug for sparring til din karriere?

Bliv klogere på dine karrieremuligheder med sparring fra en af vores professionelle rådgivere. Sparringen foregår over telefonen eller Teams og som medlem kan du få op til to sparringer.
Book sparring

5. Sæt dig i din modtagers sted

Hvis folk skal lytte til dig, kræver det, at du ser verden med deres øjne. Du skal ikke opleve verden præcis som din modtager, men skal i stedet tænke dig frem til, hvordan de oplever den.

Spørg derfor dig selv:

  • Hvad ved dine modtagere om emnet?
  • Hvilke ord ville de bruge om det?
  • Har de specialviden, eller skal du forklare og formidle begreber, de ikke kender?
  • Hvilke følelser har de knyttet til det?
  • Hvad vil de synes, er relevant for dem?
  • Vil de kunne have modstand på det, du siger?
  • Hvis jeg var medarbejderen, hvad tror jeg så vedkommende ville sige til det budskab?

6. Inddrag dem, du taler til

Alle mennesker kan lide at føle sig involveret. Derfor kan du arbejde med:

  • At spørge. En del af personlig gennemslagskraft er at kunne give plads til andre i rummet. Du skal tale med dine modtagere, så det bliver en dialog. Inddrag dem ved at spørge og lytte, samtidig med at du holder den røde tråd.
  • At tillade uenighed. Hvis du lader andre komme til orde, bliver der plads til, at de kan sige dig imod. Det skal du kunne takle uden vrede eller forsvar. Det er en træningssag, men en god start er at være forberedt på andres uenighed.

Kom godt videre

Kvinde_sidder_bnk_efterr_article-card_576x324
Kursus

Kursus: Personlig gennemslagskraft

På kurset lærer du, hvordan du kommunikerer tydeligt og brænder igennem med din kommunikation – også i vanskelige situationer og under pres.

Kvinde_mand_kigger_p_laptop_article-card_576x324

Brug dit kropssprog til at kommunikere

Din evne til at bruge dit kropssprog er helt centralt, når du gerne vil styrke din gennemslagskraft som kommende leder.

Kvinde_smiler_article-card_576x324

Øg din gennemslagskraft

Få konkrete værktøjer til at styrke dine relationer, få mennesker til at lytte og øge din indflydelse.

Spørgsmål og svar om personlig gennemslagskraft

God gennemslagskraft refererer til evnen til at påvirke og overbevise andre mennesker på en positiv og effektiv måde. Det indebærer at kunne kommunikere klart, vække tillid, og skabe handling eller ændringer.

KOMMUNIKER EFFEKTIVT med dit kropssprog

Personlig gennemslagskraft kan udvikles gennem forskellige metoder:

  • Arbejd på dine kommunikationsevner, herunder verbal og nonverbal kommunikation.
  • Vær autentisk og troværdig i dine handlinger og udtalelser.
  • Lyt aktivt til andre og vis empati.
  • Vær proaktiv og tag ansvar for dine handlinger.
  • Arbejd på at opbygge tillid til og relationer med andre.

mere om personlig gennemslagskraft

Personlig gennemslagskraft er særligt vigtigt for ledere fordi:

  • Det hjælper dig med at opnå dine personlige og professionelle mål ved at få andre til at støtte dine ideer eller initiativer
  • Det styrker dine lederegenskaber og evne til at påvirke andre
  • Det øger din troværdighed og tillid hos andre
  • Du bliver bedre til at facilitere samarbejde og kommunikation i både personlige og professionelle relationer.

STYRK DIN PERSONLIGE GENNEMSLAGSKRAFT