Inden du begynder at tilpasse dit CV til det specifikke lederjob, er det afgørende at forstå, hvad det er for en kandidat, arbejdspladsen leder efter. Det kræver, at du dykker ned i stillingsopslaget og kortlægger præcis, hvilke kompetencer og kvaliteter arbejdsgiveren efterspørger.
Læs stillingsopslaget grundigt, mens du leder efter svar på spørgsmålene:
- Hvilke kvalifikationer og kompetencer har den ideelle kandidat?
- Hvilken erfaring?
- Hvilke personlige kvaliteter efterspørger arbejdsgiveren?
- Hvilke resultater forventer de, den ideelle kandidat kan opnå?
Hvis der er noget, du ikke kan læse dig frem til i stillingsopslaget, kan det være en god idé at ringe til virksomheden for at blive klogere. Du kan for eksempel spørge:
- Hvad er de tre vigtigste opgaver i lederjobbet?
- Hvilke projekter kigger I ind i nu og fremadrettet?
- Er der nogle særlige udfordringer, jeg skal være med til at løse?
- Hvilken lederstil vil du sige, der er i virksomheden?
Husk, at enhver interaktion med arbejdsgiveren reflekterer tilbage på dig – og det kan være både positivt og negativt. Ring derfor ikke virksomheden op bare for at gøre det. Tænk grundigt over, hvilke spørgsmål du stiller, og om du kan finde svaret på dem et andet sted – for eksempel på virksomhedens hjemmeside.
Den viden, du får, hvis du ringer kontaktpersonen op, kan du først og fremmest bruge til at afklare, om det er et job, som matcher dine lederønsker og kvalifikationer. Svarene kan derudover hjælpe dig til at gøre dit CV endnu skarpere og målrettet til det specifikke lederjob, så du derved har et individuelt CV for hvert job, du søger.
Du skal kun tage de erfaringer og kvalifikationer med på CV’et, som har relevans for stillingen. Det kan være en god idé at have et brutto-CV liggende, hvor du samler al din erfaring, kvalifikationer og ansvarsområder, du har fået gennem dit arbejdsliv. Du kan bruge bruttolisten til at udvælge præcis dét, der har relevans for den stilling, du søger.